Moldepanorama-topper rundt Mellia (30.05.2022)  5

Storhaugen (773m) 30.05.2022
Svartvassegga (599m) 30.05.2022
Vardtua (758m) 30.05.2022

Start fra Reset p-plass og jogget/gikk innover Mellia i vått og tungt myrterreng. Stien ble etter hver tørrere da vi nærmet oss Vatneskaret. Fin sti opp til første topp, Oterfjellet. Fint å gå nedover ryggen mot Oterskaret helt til vi kom inn i bjørkeskogen i nedre del. Her var det på grensa til makkverk å navigere seg gjennom.

Opp mot Storhaugen fant vi etter hvert en sti vi kunne følge. Mange av stiene i dette området er dyretråkk og ender ofte like raskt som de dukker opp. Tungt og seigt for låra opp denne kneika. Kom oss omsider opp, tok litt mat og drikke før vi vendte om og tok fatt på nedstigningen til Oterskaret før dagens seigeste kneik opp mot Oterfjellet igjen. Ut fra det vi så, var dette den enkleste veien tilbake til Vatneskaret. Rundet under toppen og småjogget på fin sti ned til skaret.

Videre gikk vi i effektivt og jevnt driv opp til Frostadtinden. Etter Vardtua fant vi et snøfelt vi kunne skli ned på mot Svartevatnet. Tok turen oppom Svartvassegga før den siste etappen bort til Høgsalen. Heldigvis fin sti bortover ryggen her.

Toppen av Frostadtinden
Toppen av Svartvassegga
Toppen av Høgsalen

Returen valgte jeg rett ned til veien der Peder, min turkamerat plukket meg opp (han gikk ned litt før pga litt smerter i knærne). Vått, småbratt og tett granskog beskriver den siste nedstigninga. Holdt et raskt tempo ned her til tross for det.

Alt i alt en strålende dag med tilsammen 10 nye panoramatopper (inkl. runden i Eikedalen tidligere samme dag)