Panoramajakt rundt Eikedalen (30.05.2022)  6

Rekdalshesten (782m) 30.05.2022
Skjerdinghalsen (801m) 30.05.2022
Urfjellet (757m) 30.05.2022

Kjørte opp den bratte seterveien og inn til stølene i Eikedalen. Starta opp den bratte kneika i Hornbotnen der det var overraskende fint å gå nå som vegetasjonen ikke hadde vokst frem ennå. På toppen kunne vi nyte et fantastisk løpeterreng på ryggen mot Byrkjevollhornet før vi vendte om og sikta oss inn på Skjerdingshalsen via den anonyme panoramatoppen Husnakken.

Flaks vi hadde en bil med 4-hjulstrekk som evnet å klatre
Opp gjennom Hornbotnen
Dagens første topp, Byrkjevollhornet

Ned fra Skjerdingshalsen fant vi et sammenhengende snøfelt som vi med glede benyttet oss av. Videre opp slak og jevn stigning til Urfjellet der terrenget igjen innbød til løping på deilig, tørr og oversiktelig underlag. Så var det bare å småjogge bort på siste topp, Rekdalshesten. Utsikten herfra var formidabel utover blikkstille hav og de Sunnmørske øyene.

Snøfeltene lot oss spare både tid og knær - en av fordelene med å løpe på våren når snøen fortsatt ligger i nordhellingene
Utsikt fra Rekdalshesten
Rekdalshesten

Terrenget ned igjen til bilen var meget myrete og vått, nesten som å løpe på en blaut svamp. Ble en fin oppvarmingsrunde før den lengre runden vi planla fra Reset p-plass rett etter.