Håtinden (30.05.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Gamle skola Kafe (23m)
Endpoint Gamle skola Kafe (23m)
Ascents Håtinden (649m) 30.05.2022 12:55
Visits of other PBEs Gamle skola kafe (24m) 30.05.2022 10:59
Lyngedalsvatnet parkering - PRIVAT (15m) 30.05.2022 14:00

Håtinden

Kjørte fra Svolvær og parkerte ved Gamle skola kafe. Sola stekte, men heldigvis en bris i luften. Odin var med, men det var varmt for han i dag. Tenkte at vi måtte bare ta det som det kommer og heller snu om det ble for varmt eller at jeg ikke fikk i han noe vann.

Stien starter ved rødt hus ved veien som er skiltet etter nasjonal standard.
Okei sti i myrete terreng. Stien går så ned igjen til en traktorvei, så det er nok like greit å bare følge hovedveien et stykke mot Lyngedalsvatnet.

Her er stien merket med noe rødt, men til over tregrensen er det satt ut brøytestikker.
Bratt opp skogen, men god sti. Noe vått.

Fra over tregrensen ble kombinasjonen med myrer og frisk mose, og sterk sol sinnsykt varmt.
Odin pusta og pesa over sletta her, men det gikk på et vis. Vannstopp ved stor stein.

Oppover bratta mot toppen er stien variert, men det er noen merker å følge. Ingen varder.
Måtte bære Odin over 2 partier med grov ur, men stort sett fiksa han dette selv.

Toppen var typisk Lofoten, knallgod utsikt i alle retninger. Litt disent pga varmen men ellers knall.
Brukte 1.20 opp, syns det er sprekt av en hund på 11,5 år.

Ble på toppen en god halvtime, bare roe ned litt og nyte sola.

Ned samme vei, lett gått.