Vårskitur til Berdalseken og Slutenosi (28.05.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Smeddalsvatnet parkering (965m)
Ascents Berdalseken (1,814m) 28.05.2022
Slutenosi (1,503m) 28.05.2022
Visits of other PBEs Smeddalsvatnet parkering (942m) 28.05.2022

Etter jeg måtte gå en slags “walk of shame”, altså til fots i skistøvler på Smådalsfjellet og Gilafjellet dagen i forveien, traff jeg heldigvis blink på snømengden i dag. Lenge siden sist jeg var på Berdalseken nå. Denne gangen ville jeg bruke randoski, i tillegg til å teste ut ruten via Vetle Frostdalen og nordsiden av Ljotetjørn.

Breen på sørøstsiden av Berdalseken

Kjørte til parkeringen mellom Øvre og Nedre Smeddalsvatnet. Herfra gikk vi med skiene på sekken langs veien og et lite stykke over myrene før vi kunne spenne de på oss allerede på flaten før inngangen til Vetle Frostdalen. Overraskende tidlig.

Gjennom Vetle Frostdalen var elven gått opp. Utenom dette var det kun enkelte snøfrie berg vi måtte runde. Det blåste kraftig nordavind i dag, men vi ble til dels skjermet når vi kom lenger inn i dalen. Våt vårsnø gjennom dalen.

Oppe ved Ljotetjørn var snøen tørr, det føyket og det var rim på steinene. Måtte ta av skiene et sted over en steinrøys. Hard skare på oppstigningen mot ryggen på nordsiden av Ljotetjørn.

Vetle Frostdalen

Oppe på ryggen like øst for Berdalseken var det full vinter. Steinhard skare, sastrugi og snøfokk. Ganske kult mtp at vi straks er i juni. Oppe på toppen blåste det surt. Den store og flotte varden gav fin le. Tok på oss litt mer klær og fikk i oss en matbit før vi gikk opp til varden for å ta noen raske biler. Solen hadde også takket for seg. Ned igjen fulgte vi normalruten over ryggen på vestsiden av Ljotetjørn.

Panorama av Berdalseken fra østsiden av Ljotetjørn

Kort oppsummert var det en grei rute å gå opp til Berdalseken via Vetle Frostdalen og østsiden av Ljotetjørn, men partiet opp til ryggen på nordsiden av vannet er bratt og skredfaren må derfor vurderes her. Ruten egner seg derimot ikke som nedkjøring, men er fin dersom man ønsker en rundtur. Alt i alt er normalruten, altså å følge ryggen på vestsiden av Ljotetjørn det enkleste alternativet både opp og ned.

Siste del av oppstigningen mot Berdalseken, sett fra ryggen på sørøstsiden

Satte skiene i kjøremodus og peiste på ned den steinharde skaren i toppen. Jeg feilberegnet retningen litt da vi skulle runde høyde 1724 på østsiden og havnet derfor ganske nære skavel-kanten av stupet ned mot Ljotetjørn. Hadde kontroll, men skavler skal man holde ekstra god avstand til.

Noen få kjipe høydemetere i kjøremodus forbi høyde 1724 før det går nedover uten avbrudd herfra. Fra høyde 1650 var snøen myk og god. Kjøringen herfra og videre ned var en drøm. Tok på fellene nedenfor Ljotetjørn og gikk opp til høyde 1382. Natasha valgte å gå ut Vetle Frostdalen mens jeg gikk via Slutenosi, som etter alle disse årene med hytte på Filefjell fremdeles stod ubesteget for min del. Passet fint å ta den i kombinasjon med en tur på Berdalseken.

Toppen av Berdalseken

Kunne gå med ski opp store deler av nordvestryggen til Slutenosi, men måtte feste dem på sekken siste del. Et bilde ved toppvarden før jeg gikk videre over ryggen til jeg fant snø. På med skiene igjen. Suste ned til Vetle Frostdalen via en bratt flanke like nord for høyde 1416. Kilte i magen. Tipper nærmere 40 grader på det bratteste. Meget gøy! Fulgte nå sporene våre ut dalen og ankom bilen rundt 3 minutter etter Natasha. Takk for en flott tur.

Earn your turns! Siste del av nedkjøringen fra Berdalseken før en enten går ut via Slutedalen eller Vetle Frostdalen