Skrotten (Flatanger 57/67) (29.05.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vikdalen (Vikdalsanden) (8m)
Ascents Skrotten (293m) 29.05.2022

Kjørte til Vik i Flatanger og videre til Kvaløyseter og ut til Vikdalen. Der den offentlige veien stoppet var det et skilt med privat vei og parkering forbudt. Jeg returnerte ca 300 meter og fant et nesten usynlig skilt hvor det sto "parkering strand" Her var det plass til ca tre biler og et flott utgangspunkt for bestigning av Skrotten. Men det er stup rundt på nesten alle sider av Skrotten, så det er ikke så lett å finne en rute opp. Jeg regner med at lokalkjente har en rute opp men jeg så ikke noe skilt. Jeg gikk rundt fjellet på sjøsiden. Til slutt fant jeg ei kløft med store steiner og ur og en bekk som renner igjennom. Det som er spennende med slike kløfter er om det er steiner som blokkerer hele kløfta. Men jeg var heldig og kom meg opp. Etter kløfta var det litt myr og snaufjell mot toppen. På toppen var det en stor varde og en flott utsikt mot Kvaløya og Kvaløyseter og videre utover havet. Jeg fulgte samme rute ned fra fjellet, og gikk ned til den flotte sandstranda som kalles Vikdalsanden. (Trøndelag 805/1560)

Privat. (300 meter før dette skiltet er det parkering for stranden.)
Vikdalstranden
I kløfta i midten av bildet er det mulig å komme opp