Festvågtraversen (29.05.2022)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Festvåg P-plass (8m)
Endpoint Festvåg P-plass (8m)
Ascents Budalstind V2 (604m) 29.05.2022 12:01
Budalstinden (665m) 29.05.2022 12:01
Festvågtinden (541m) 29.05.2022 12:01
Kvanndalstinden (818m) 29.05.2022 12:01 not summited
Visits of other PBEs Smal og luftig rygg mot Budalstind (579m) 29.05.2022 12:01
Festvåg P-plass (3m) 29.05.2022 12:01

En suveren plan med 30% avkastning

Ny super dag i Lofoten på ferie. Etter en god natts søvn i Svolvær, tok vi turen ut mot Henningsvær. Eline var sulten på Festvågtinden så ble dette dagens turmål.
Jeg øynet en bra mulighet hvor vi sammen gikk til Festvågtinden, før jeg alene kunne fortsette traversen med en avstikker mot Kvanndalstinden. Heretter ned renneformasjon ned til stien opp mot Vågakallen. Med så flott vær kunne dette være mulig.

Mye folk i området, det er ikke rart med det sinnsykt fete klatrefeltet Gandalf rett ved parkeringen. Også andre ruter som Presten ligger her. Altså masse gøyalt. I og med at jeg vil ha en fin ferie med Eline så syns jeg det er viktigere å bruke tiden på turer sammen med henne (og hunden Odin), enn å klatre og herje fra meg.

Uansett, flott ferd oppover mot Festvågtinden. Fra ca halvveis fikk jeg gå alene oppover. Brukte 20 min fra Heiavatnet og opp til toppen. Mye folk her så jeg gadd ikke bli her å nyte utsikten. Tok på varden og løp videre mot Budalstindene.

Første toppen ser skremmende ut på avstand, men her er det tråkk hele veien opp. Siste 10 meterne kløyv jeg opp, men det går fint an å omgå ved å tusle rundt.
Videre kom flere morsomme riss og sva på ca 2+. Alt kan omgås. Eller ha det gøy. Valgte det siste. Utrolig morsom travers om man vil trene på trad.
Minner veldig om Maradalsryggen i Jotunheimen, bare enklere - solid gneis med sva og avrundende formasjoner. Mye friksjon!

Videre er det små klyveutfordringer hele veien. Noen renner følges. Den verste er nok ned en bratt renne. Ikke luftig, men det krever litt teknikk for å ta seg trygt ned. Man står da i et skar som danner en tunnel med flott utsyn. Lettere opp igjen på andre siden.

Står nok ca på V2 nå. Fortsatte samme opplegget, men flere muligheter. Fulgte eggen direkte mot Budalstind. Klatret et riss som luktet en svak 3er. Flere muligheter eller man kan gå rundt.
Budalstind var utrolig flott. Var derimot spent på veien videre mot Kvanndalstinden.
La fra meg sekken og kløv ned en ny renne. Begynte å bli observant på at den neste hammeren så vrien ut.
Det var den og.
Jeg kløv halveis, men så var det inn mot et riss og rett opp. Med tau og kamkiler er dette drømmen. Usikra var det ikke engang gøy. Et fall fører til 10 meter rett i et sva som deretter ruller ned i dalen under. Totalt uaktuelt i dag.
Så det var et rappellfeste ovenfor.

Så i dag ble det snutur her, noe som var kjedelig. Men den var faktisk for drøy. Det må ha vært en svak 4, og bra eksponert.
Fant en annen rute på andre siden. Sikkert en 5er lengde, men utrolig fin rute vil jeg tro. Men igjen: et fall så havner man rett ned i bollen mellom Kvanndalstinden og Vågakallen.

Det ble snutur, en erfaring rikere, men det var forbanna kjedelig. Gikk tilbake til sekken og tok en lengre lunsj i den vakre kveldssola.

Så var det vurdering mot Vågakallen. Det var masse snø i bollen, totalt i skyggesiden. Halveveis var det et belte med sva og småstup. Syns derfor dette også var litt kjedelig. Sikkert en god løsning litt senere på sesongen. Og Vågakallen hadde nok vært uaktuell uansett; ingen spor opp dit enda og fortsatt en del snø. Isøks hadde vært gull.

Så da gjensto alternativene enten traversen tilbake eller ned i bollen og opp igjen til Heiavatnet.
Hadde registrert at det var mye sva og små stup formasjoner, samt store områder med solid ur. Da frista det mer å ta traversen tilbake og bare klyve mest mulig.
Slik ble det.

Holdt bra tempo over, ringte Eline og fortsatte mot parkeringen. Ringte også hjem til min mor og far og snakket litt om alt og ingenting.

Flott dag, klar for en dusj.

Festvågtind fra p-plassen
Skaret i fjellet
Opp fra skaret
Hammeren mot Kvanndalstind. Her ble det bom stopp
Hammeren fra avstand. Rappellfeste på nabben.