Hovlandsfjell (29.05.2022)

Hammersås (649m) 29.05.2022 10:33
Hovlandsfjellet (675m) 29.05.2022 11:16
Visits of other PBEs Heggesjøveien parkeringsplass (450m) 29.05.2022 08:16

Da ble det en tur for å «plukke» de to siste fastmerkene i Hestås- og Hovlandsfjellområdet. Dette er et veldig fint område, så jeg så fram til turen.

Jeg kjørte Heggesjøveien opp og forbi Vikersundbakken, og kjørte så langt som veien går inn i terrenget.
Fra parkeringsplassen var det en liten kilometer opp til Damheggesjø. Stien inn dit er merket, og siden den også er skiløype om vinteren, går den mye gjennom myrer.

Fra Damheggesjø og videre mot Heståsvarden fikk jeg oppleve hvor lite man kan stole på kartene som er tilgjengelig nå. Det ble en salig blanding av gåing på stier som ikke står på kartet og gåing i terrengt hvor det skulle ha vært stier, men hvor det ikke er det. Slik skulle det bli en del av videre også. Men terrenget er lettgått og oversiktlig, og med GPS er det ikke noe problem å komme seg riktig fram. På Heståsvarden kunne jeg dokumentere turens første jernbolt.

Heståsvarden ligger helt nord i området. Neste mål, Hammerås, ligger helt sør. Så da ble det tråling gjennom et flott terreng med tjern, myrer og små koller. Terrenget er småkupert og greit å gå i. På veien gikk jeg innom vannene Sandvika og Hvals-Broktjern, hvor dronen fikk luftet seg litt.
Turens andre bolt fant jeg greit på Hammerås.

Nå var dagens mål egentlig nådd, og jeg kunne sette kurs mot bilen igjen.
Jeg bestemte meg for å gå via Hovlandsvarden, og følge stien mot parkeringsplassen derfra. Fra Hammerås til Hovlandsvarden er det ikke noe sti, så da måtte jeg finne fram den gamle orienteringsløperen i meg, og finne veien selv. Det gikk aldeles utmerket, og jeg kom fram til Hovlandsvarden uten problemer. Det er forsåvidt et fastmerke her også, men jeg har vært her før så det var sånn sett ikke et nødvendig stopp. Men nå kunne jeg i alle fall følge sti som både stod på kartet og som faktisk eksisterte til bake til bilen. Det ble en grei tur ned en del høydemeter.