60 Aremark: Ved veis ende i Østfold del 1 (09.11.2012)

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Ascents Høgestang (274m) 09.11.2012

Har i lang tid villet ta denne turen. Denne novemberfredagen bød muligheten seg. Dro avgårde tidlig for denne turen kom til å bli tidkrevende. Har lest at folk har brukt 4-4.5 timer totalt. Derfor passet det dårlig at veien var stengt sør for Moss. Måtte kjøre ned i sentrum og finne noen små veier for deretter å komme ut på E6 igjen et stykke unna.

De trafikale problemene gjorde at jeg endret planene noe. Plan A var å sykle fra Ørsjøens østlige bredd via Halden kommunes topp og inn til Aremark sin. I hodet vurderte jeg deretter plan B som var å parkere samme sted og kun bestige Aremark men dette skrinla jeg raskt. Plan C som jeg fulgte ble å kjøre inn et annet sted, nemlig rett østover fra Tistedalen retning Bengtsfors (Sverige). Parkerte ca.15 km øst for Halden ved Lille Remne. Heldigvis hadde jeg godt med kart så jeg hadde også dette alternativet på papir. Her fikk jeg en fin sykkeltur på noe gjørmete veier pluss en gåtur på blåmerket sti på 4 km t/r.

Her ble jeg lurt. Bildet med kun varden står på et punkt 900 meter nord for Høgestang og er 4 meter lavere i følge kartet. Trodde jeg var framme siden GPSen hang på ryggsekken. Da jeg sjekket denne var jeg slettes ikke framme og måtte pent gå litt til.. Bildet med meg på viser rett sted, Høgestang 275 moh.

Tid: 1.50
Lengde: 14.3 km
Høydeforskjell: 123 m

Gratulerer med Østfold!

Written by 19topper 11.11.2012 20:48

Godt å se at det finnes flere som har stor glede for alle topper som byr seg frem i dette langstrakte land:) En liste ferdig, og hundrevis igjen...:)

Sv: Gratulerer med Østfold!

Written by morsor 12.11.2012 00:32

Takk skal du ha! Vestfold neste...