Bakre Skagsnebb via bakveien (28.05.2022)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Ascents Bakarste Skagsnebb (2,093m) 28.05.2022 17:05
Visits of other PBEs Hurrbrean (1,860m) 28.05.2022 11:27
Geitsæterbrue 28.05.2022 13:29
Geitsætre P-plass (ny) (1,000m) 28.05.2022 17:04

Siste dag av Himmelspretthelga i Jotunheimen og vi la ut mot Skagsnebban i sterk kuling. Klokt turvalg gjorde at vi ikke kjente mye til vinden før vi kom opp i skaret. Torbjørn, Vidar og jeg mangla Bakerste Skagsnebb, og Nesset tenkte å gå "bakveien" (sydsiden) ville være artig og trolig vindbeskytta. Når vi skulle bikke ryggen og traversere ut på den 40 grader bratte snøflanken hadde vi godt opp i 25-35 m/s turbulente vindkast. Jeg har aldri før festa ski på sekken, kledd meg om og gjort klart for booting med isøks i så mye vind på en såpass utsatt plass, så det ble helt klart turens mest sketchy punkt. Resten av travarsen ble i sol og tilnærma vindstille på sydsiden, med masse artig klyving og isøksbruk. Nedkjøringa ned er noe av det virkelig bedre Jotunheimen har å by på etter min mening.

Snøflankens bratteste punkt er rett under Nesset i gul jakke, som en møter på med en gang etter å ha krysset ryggen.

Litt posering i sola med Smørstabbtindane i bakgrunn.