Osterøy: dagsturhytta Brakabu (28.05.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Askeland parkering (240m)
Endpoint Askeland parkering (240m)
Ascents Erstadfjellet (466m) 28.05.2022 12:42
Visits of other PBEs Askeland parkering (240m) 28.05.2022 12:01
Vest for Erstadfjellet (440m) 28.05.2022 12:29
Brakabu (438m) 28.05.2022 12:30

Turens mål var dagsturhytta Brakebu som ligger på Erstadfjellet. Ville prøve en alt. tur som jeg ikke har gått før fra Askelandsdalen. Fra Askeland parkering (PB) er det tegnet inn svak sti opp ryggen nordvest for parkeringen. Litt lengre nede på Votlo er det turskilt til Dagsturhytta men ingen merking der jeg hadde parkert. Så et svakt tråkk over gressbakke som stemte med inntegnet sti på kart. I andre enden av gressbakken var det tur skilt til dagsturhytta og fin sti som gikk hele veien opp til hytta. Fortsatte over toppen på Erstadfjellet og fulgte stien ned mot Askelandsvatnet og videre ned i Askelandsdalen. Her er det beitemark for storfe med forings plass midt i traktor veien men heldigvis ikke storfe der i dag.

utsiktspunktet Vest for Erstadfjellet
dagsturhytta Brakabu
Erstadfjellet

Ruinene er rester etter Bruvikhytta som ble benyttet av motstandsfolk under krigen. De hadde våpenlager ved enden av Askelandsvatnet, men tyskerne fikk rede på at her ble det oppbevart våpen og hytten ble derfor brent ned og våpenlageret fjernet.

Opplysningene er henter fra avisen Samningen 5.11.2015 og boken: Osterøy til fots 2015 v. Geir Kleiveland.