Gulen: Høystakkfjellet og Lindebotnsfjellet (26.05.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Høystakkfjellet (612m) 26.05.2022 18:03
Lindebotnsfjellet (606m) 26.05.2022 18:28

Vi gikk samlet oppover på etablert sti mot Furdalsvatnet . Etter brupasseringen like før vatnet, tok jeg av fra stien og tråkket meg oppover skogen i retning Høystakkfjellet. Ove og Vinjar skulle prøve fiskelykken.

Det var ganske tett vegetert oppover, men jeg fulgte langsmed noen bekkefar oppover og klarte stort sett å finne åpne passasjerer uten altfor mye einer og kratt. Jeg traff relativt greit oppover. Deilig var det å komme oppom skoggrensa. Greit terreng mot toppen etter hvert. Jeg holdt høyden etterpå, i retning Lindebotnsfjellet via Glyvreskaret.

Etter å ha besteget Lindebotnsfjellet, var det fristende å gå direkte ned via Glyvreskaret, men i og med at Ove og Vinjar kanskje ennå var oppe ved vatnet, så returnerte jeg tilbake via 580 høgda og ned samme vei igjen. Jeg traff dem like ved brua nede i dalen. De hadde ikke fått noen fisk, men hadde allikevel hatt en fin tur til tross for at det hadde kommet noen kraftige haglbyger underveis.

På vei mot vatnet hvor gutta ville prøve å fiske mens jeg gikk på toppene først
På vei oppover mot første toppen Lindebotnsfjellet