Elgklinten. Gikk ny sti til toppen (26.05.2022)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Elgklinten (634m) 26.05.2022 13:03
Visits of other PBEs Elgklinten parkeringsplass (474m) 26.05.2022 12:20

Kjørte til Elgklinten parkeringsplass. Dette er en grei parkering med plass til mange biler.
Så dagens turmål Elgklinten herfra.

Greit å parkere på Elgklinten parkeringsplass. Elgklinten i bakgrunnen

Åsnes kommune har merket 12 turer i kommunen som de kaller FYSAK, hvor en av turene går til Elgklinten.
Derfor hang det røde merkeband fra parkeringsplassen. Fulgte den merkede skogsbilveien i vel en kilometer. I et stort vegkryss delte løypa seg. Sto merkeskilt her. Tung rute rett frem på vegen, lettere rute til høyre og opp i skogen.

Fin merking til Elgklinten

Vi valgte den lette varianten og gikk til høyre i vegkrysset. 50 meter fra krysset tok stien av mot venstre. Denne stien virket ganske ny og var merket med røde bånd.

Ny merket sti til Elgklinten

Stien gikk oppover i skogen helt til toppen av Elgklinten. Det høyeste punktet ligger 40 meter vest for grensevarden. Etter fotografering på kommunetoppen gikk vi bort til grensevarden.
Grensegata var bred og godt synlig både nordover og sydover fra Elgklinten. Det begynte å regne litt på toppen, så vi droppa matpausen.

På høyeste punkt i Åsnes. Stien går over toppen. Materialer og ei blå tønne lå ved toppunktet
Selfie på toppen av Åsnes
Grenserøys Nr. 94 mellom Norge og Sverige på Elgklinten
Grensegata mot nord fra Elgklinten

Gikk den bratte varianten ned igjen. Stien gikk i grensegata ned på nordsiden av toppen.
Når stien kom ned i bunnen av terrenget svingte den av mot venstre ut av grensegata. Etter snaut hundre meter kom vi ut på en skogsbilvei. Gikk veien vestover forbi vegkrysset vi tok av ved på veg opp. Fulgte veien tilbake til parkeringsplassen. Nina var med på turen. 10 - 12 grader og litt regn av og til, det vil si OK turvær.