Pipenatten (26.05.2022)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Pipenatten (606m) 26.05.2022 13:13
Lyarberget (402m) 26.05.2022 15:01

Kjørte til hytta i regn forbi Hønefoss, men med relativt god værmelding satset vi på å bestige Pipenatten. Kjørte mot Re gård og parkerte bilen på en stor plass like ovenfor salsenteret. Det skulle vi ikke gjort. Forlot bilen og trasket bortover en avlingsvei og videre oppover i skogen på fin skogsbilvei. Når vi forlot denne veien var det godt skilta sti og god rødmerking med bånd hele veien. Bratt oppover i 2-3 km. Fin varde på toppen. Sol ble det og de mørke svarte skyene holdt seg unna. Fint å se hvordan biotopene forandra seg oppover fra granskog til furuskog og tilslutt litt myr mellom bergknaster. Fin matpause på toppen ned til skilting til Lyarberget, også en flott topp midt i fin furuskog. Derfra til utsikten over Sokna. Videre ned til skogsbilveien og vi pakket oss inn i bilen. Da kom det en mann med bestemte skritt fra Salsenteret. Han lurte på om vi trengte hjelp! Nei, vi hadde vært på Pipenatten på en fin tur. Da fikk vi beskjed om at dette ikke var en offentlig parkeringsplass og at all vei utenom offentlig vei var privat. Vi fikk også vite at de som gikk til Pipenatten gikk fra Sokna. Det var bare å beklage. Så ikke kjør opp til Salsentret og parkere der!