17. mai-feiring på toppen av Hardanger (17.05.2022)  6

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Finsehytta (1,223m)
Endpoint Finsehytta (1,223m)
Ascents Hardangerjøkulen (1,861m) 17.05.2022
Visits of other PBEs Appelsinhytta (1,353m) 17.05.2022
Finsehytta (1,223m) 17.05.2022
Jøkulhytta (1,790m) 17.05.2022

Ingvild og jeg valgte å feire årets 17. mai på Finse. Vi tok toget etter arbeidstid 16. mai, og fulgte Finsehyttas feiring av nasjonaldagen. Vi traff innertier på værfronten, og var særdeles fornøyde med feiringen!

Etter en sen, men god middag nytte i kveldsfargene i fjellet, og så frem mot morgendagens strabaser

Flaggheising før fellesfrokost

Undertegnede med vårt kjære flagg

Ingvild med vårt kjære flagg

Etter en god frokost var vi i farten like før kl 09:30

Ingvild i godt driv i retning av toppen av Hardanger

Finse fra kulderekorden på 17. mai med 21 kuldegrader. Dette skjedde i 1909. I 2022 var det imidlertid langt varmere, og undertegnede måtte kjapt av med toppen for å takle solsteiken oppover bakkene mot isbreen

Landskapsbilde

Etter 3,5 km, gjennomført på knappe 50 minutter, var vi fremme ved Appelsinhytta (1353). Vi så for oss å være omtrent 1/3 av turen på dette tidspunktet, men var faktisk nærmere halvveis! Det var imidlertid her de virkelige bakkene begynte

Her har vi gått delvis rundt Nordre Kongsnuten (1620), og var Midtdalen til høyre for oss. Det var denne bredekte dalen som i stor grad ble brukt under innspillingen av "Star Wars Episode V: Imperiet slår tilbake", fra 1980

De siste bratte hengene oppover mot Jøkulhytta (1790). Denne bakken tar oss fra 1580 moh. og opp til 1760 moh.

Brått har vi Jøkulhytta rett foran oss. Vi brukte knappe 1t 50 min opp hit, vesentlig kortere enn de 2,5 timene vi hadde forespeilet oss. GPSen viste dessuten "bare" 6,6 km, hvilken virker noe kort sammenlignet med andre rutebeskrivelser?

Vi gikk kjapt videre i retning av toppunktet

Undertegnede i godt driv

Utsikt tilbake på Jøkulhytta (1790)

16 minutter senere er vi på toppen, drøye 2 timer etter turstart. Endelig fikk jeg tatt en selfie fra toppen av en stor isbre - Norges 6. største, sett bort fra oversjøiske territorier

Utsikt i retning av Hallingskarvet, hvor Folaskardnuten (1933) ruver i midten. Dette er faktisk Norges høyeste fjelltopp sør for Jotunheimen, og også det høyeste i Viken fylke (tidligere Buskerud). Dette gjør også at Hardangerjøkulen får den smått beskjedne sekundærfaktoren på 15,5km, på tross av å være den høyeste toppen i tidligere Hordaland

Utsikt over deler av den 73 km^2 store iskappen

Gruppebilde fra toppen. Gratulerer med dagen til vårt kjære fedreland! <3

I midten av bildet skimtes Gaustatoppen (1883) - Vestfold og Telemark fylkes høyeste fjelltopp, og også blant de høyeste sør for Jotunheimen

Folksomt på Jøkulhytta denne dagen

Vi koste oss med god mat og drikke, samt noe snacks...

... Før vi fikk nyte herlige svinger nedover bakkene igjen mot Finse