En krevende tur til Lurahatten (22.05.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Hestbakkan (Bøle) (48m)
Ascents Lurahatten (203m) 22.05.2022

Lurahatten kan best bestiges med båt på Jøssundfjorden og inn til Dvernur. Jeg kjørte til Jøssund og videre inn Sørnessveien og parkerte på ei utkjøring til venstre ved Hestbakkan like før Loenget. Det ble litt dårlig start med mye ulendt terreng og skrenter, for K-skiltet for turstart var tildekket av bjørkekratt. På tur ned fant jeg riktig sti til slutt, og jeg fjernet noe kratt foran skiltet. Jeg gikk ca 2,5 km opp til den første vindmølla. Herfra var det vei i 5 kilometer til siste vindmølla på veien vest for Molinvatnet. Herfra gikk jeg ned den spennende villmarksdalen med navnet Bjønnaholdalen. Jeg traff ikke helt rett på Kleiva så det ble litt klabb og babb her også. Nede ved sjøen ligger husene på Dvernur. Denne plassen kunne vært med på "Der ikkje nokon kunne tru at nokon kunne bu." Men det er neppe fastboende her. Fra beiteenga på gården og opp til Lurahatten var det sti og dyretråkk til toppen. Trigpunkt på toppen og en meget flott utsikt mot Jøssundfjorden. Fra parkeringa og hit var det 10 kilometer. Etter en liten matpause var det bare å starte på den lange returen tilbake til bilen. Jeg anbefaler båt til denne toppen, eller hvis du har el-sykkel kan du jo suse innover vindmølleveiene, men da må man starte fra servicebygget til Trønder-Energi.
Statistikk
Flatanger 56/67
Trøndelag 804/1560

Her er det mange muligheter
Jeg ryddet vekk en del kratt slik at stistart ble synlig.
E6 til høyre
Utsikt mot Bølefjorden
Lurahatten i midten sett fra siste vindmølle
Bjønnaholdalen
Årets første molteblomst
Jøssundøya sett fra Lurahatten
Gården Dvernur
Trigpunktet på Lurahatten
Avslutter med ei ensom vindmølle