Blink på kåpa og Brenibba (16.05.2022)  6

Ascents Brenibba (2,017m) 16.05.2022
Lodalskåpa (2,082m) 16.05.2022

Lodalskåpa

Datoen var spikret, turfølget satt og været bestilt allerede påsken 2022. Det var 17. mai helg, inneklemt dag og vi satte snuta mot Loen. Overnattet på Sand Camping ved Loenvatnet med fantastisk utsikt innover dalen og utover det instavennlige Loenvatnet. Våknet flere ganger ila. natten av store skred som raste nedover dalen. Vi var derfor spente på dagen da hele Bødalen er en gigantisk stor utløpssone hvor det går store skred vært eneste år.
Veien innover til Bødalseter var stengt med to kjegler med en pinne mellom. Det var et dårlig forsøk på å stenge vegen da det ikke var noe problem med å kjøre rundt. Vi mistenkte at det var satt opp som en barriere med tanke på skred og et signal på at kjøring videre skjer på egen risiko. Denne sjansen tok vi og betalte bommen og kjørte videre. Fulgte vegen til ca 1 km fra Bødalsætra. Her møtte vi selveste turplanleggern og sekræteren som skulle ta revansj på Vestlandsdronninga. Veldig hyggelig å møte andre fjellfolk med samme sjuka.

Vi var totalt 7 personer og med en vanvittig god værmelding så dette måtte bli bra.
Startet med joggesko men kunne skiftet til skisko etter kun 50 høydemeter. Innover Bødalen ble det litt bushing før den første bakken. Vi gikk på venstre side i dalen hvor det var slakest terreng. Ble ski på sekk ettervært og en matpause på toppen av første kneika. Med påfyll av energi var vi klare for brattbakken som såg lang ut på avstand. Det var allerede lagt et spor opp men her måtte til og med jeg gi tapt å legge et slakere spor. Mistenker det var noen vestlendinger med dårlig svingradius som har lagt førstesporet her. Plutselig var vi på den uendelige lange Jostedalsbreen og krasjet den romantiske lunsjen til Movegen. De skulle på Breinibba først mens vi tenkte å gå først på Kåpa og deretter Brenibba.

En ny bratt kneik opp fra breen før det slaker ut mot Veslekåpa. Opp til toppen er det bratt og stegjern og øks er obligatorisk her. Heldigvis møtte vi to stk i skaret som akkurat hadde vært på toppen og vi kom til ferdigtrakka spor. Alle kom til topps.

Møtte en bekjent av Ola på tur ned som tipset oss om nedkjøring direkte mot Brenibba. Bratt men vurderte det som trygt. Kjørte en og en hvor Ola fant den beste vegen ned. Lang pause på Breinibba. Så langt hadde alt gått knirkefritt men vii var spente på vegen ut nå som sola har stått på hele dagen. Returen gikk radig over breen og fantastisk skikjøring ned brattbakken. Kjørte ned mer mot venstre og sklei ned sommerruta ved fossen. Fulgte et ideelt spor ut dalen Mistenker at det var Joar som har vært på Kåpa 27 ganger som hadde lagt det enkleste sporet ut igjen. Ingen problem og vi kunne stake nesten hele vegen ut.

For en fantastisk dag! Tidenes tur til Lodalkåpa og Brenibba. Dette vurderer jeg nå til å være min flotteste tur noensinne! Den store Jostedalsbreen og et uendelig rekke av fjelltopper i alle retninger. Man blir faktisk litt satt ut!

Spektakulært, rått og flott! Takker alle for en helt hinsides tur.

Sand camping
Start date 16.05.2022 07:21
End date 16.05.2022 17:19

Full klaff

Written by Movegen22 28.05.2022 11:58

Dette ble en vanvittig fin dag på Josten. Den romantiske delen av lunsjen var over til dere kom :)