Elsrudkollen. Rydding av trig. punkt (22.05.2022)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Elsrudkollen (757m) 22.05.2022 10:56

Kjørte opp på Skarrudåsen (bompenger kr. 70 SMS) og et godt stykke opp i Blåbærhaugen. Parkerte på liten lomme langs veien ved krysset nedenfor der den blåmerka stien mot Elsrudkollen starter. Gikk den blåmerka stien oppover til toppen av Elsrudkollen. Gikk først på toppunktet, som var lett å finne siden Nina og jeg hadde vært her for et par år siden. Etter fotografering gikk vi mot nordøst og ut på utsiktspunktet hvor trig. punktet hadde vært.

På toppen av høyeste punkt på Elsrudkollen

Var med Ragnhild og Leif Roger som var ansvarlig å rydde opp rester etter trig. punktet, som har vært her siden 1964. Vi fant fire festejern. Ingen rester etter det 2 meter høye trig.punkt, alt var råtnet bort. Kappet festejernene med vinkelsliper. NGO-bolten var borte, så bare hullet der den hadde vært.
Litt bedre sikt i dag enn for to år siden, da tåka lå tjukk over fjorden under oss.

Vinkelsliper er kjekt å ha når 2 cm tjukke jernbolter skal kappes. Slektsgårdene Blakstvedt (lengst høyre) og Persvold (lengst venstre), som far og mor kom fra, skimtes på andre siden av fjorden
Selfi på utsiktspunktet etter at jobben var gjort
Ragnhild Elsrud Hultgreen på toppen av Elsrudkollen med tremenningen sin
Festejernene til trig. puktene blir kappet godt ned mot berget for å hindre skader på folk og dyr
Elsrudkollen og våningshuset på gården Nordre Elsrud hvor oldeforeldrene til Ragnhild og meg kommer fra

Etter at jobben var gjort, gikk vi samme sti ned igjen til bilen. Litt regn og litt sol på turen.
Nina, Ragnhild og Leif Roger var med på turen.