Et våreventyr i Innfjorden (16.05.2022)  6

Litlevasstinden nord (1,488m) 16.05.2022
Måsvasstinden (1,387m) 16.05.2022
Nonstinden (1,572m) 16.05.2022

Startet opp sør-vest-flanken på Nonstinden. Fint og jevnt driv i halv-hard morgensnø. Nydelig panoramautsikt fra toppen. Sola hadde nå tint opp snøen for nedkjøringa. Deilig cruise nedover til Brynbottsvatnet. Liten pause her med vannpåfylling og klargjøring for dagens andre og siste kneik.

Opp mot Nonstinden
Pause ved Brynbottsvatnet

Vi var spente på snøen i siden opp mot Måsvasstinden iom at den hadde ligget en stund og blitt bakt i sola. Viste seg heldigvis å være grei snø til å krysse seg oppover på en trygg måte. Vel oppe på Måsvasstinden tok vi oss en matpause mens vi nøt de ville omgivelsene rundt Innfjorden og Måndalens estetiske tinder.

Ryggen mot Litlevasstinden
Den kvasse Trollvasstinden i bakgrunnen
Siste stykket av traversen med skia på sekken

Videre gikk turen bortover ryggen til Litlevasstinden. Beholdt skia på et godt stykke, men på et tidspunkt ble det såpass bratt at skia ble erstattet med stegjern. Ruslet de siste bratte meterne i god og myk vårsnø til vi kom oss opp på toppryggen og derfra kunne vi enkelt rusle bort til toppunktet.

Fornøyd gjeng

Herfra ventet dagens dessert - vestsflanken på Litlevasstinden. Nedkjøringa var meget fin, spesielt i nedre halvdel der snøen var mer grovkornet slik at glien ble mer jevn. Skled ut Ådalen og holdt høyden et stykke over Litlevatnet før vi siste halvdel av vatnet skled ut på den snødekte isen og staket oss over. Siste stykket var deilig cruise i slak nedoverbakke til vi var tilbake til bilen.

En nydelig dag i et vilt område!