Grimstadfjellet i Lindås (03.11.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vassbygdvegen (50m)
Endpoint Samme (50m)
Ascents Grimstadfjellet (276m) 03.11.2012 14:15

GRIMSTADFJELLET - DAGENS SISTE

Her startet jeg turen mot Grimstadfjellet
Stien/skogsveien fortsetter inn i skogen

Etter Selifjellet kjørte jeg ut igjen på Vassbygdvegen og spurte en lokalbeboer om beste stivalg til Grimstadfjellet. Jeg fikk råd om å starte like NV for avkjørselen til Vik der jeg nettopp kom fra. Jeg parkerte ved en bosscontainer og begynte turen kl 1335. Ved en grind starter det en skogsvei som går bratt oppover gjennom Vindskaret til en nedlagt støl som ligger ca 180 moh. Så langt var alt greit! Fra stølen skulle det angivelig gå bra sti videre nordover til toppen. Noen ordentlig sti var ikke jeg istand til å finne. Jeg fulgte hjortestier i retning mot toppe i stort sett greitt terreng, men enkelte steder ble det nødvendig å brøyte meg vei gjennom einerkratt før jeg omsider kom inn på en sti som var merket med hvite bånd ca 250m fra toppen.

"Toppen" er en liten knaus markert med en stein på GPS 6732950 295603. Oppe der kl 1415. Ikke mye til utsikt, men iallefall fri sikt mot Selifjellet i øst. På tilbaketuren fulgte jeg optimistisk den merkete stien nedover vel 300 m til 250 moh. Der forsvant både sti og merker i et lite myrområde. Da ble det å bakse meg gjennom til dels meget tett og brysthøyt einerkratt til jeg omsider kom meg inn igjen på traséen jeg hadde gått oppover.
Oppsummering av lørdagens tur til tre nye Lindåsfjell:
To besværlige topper med ingen/lite stier og ingen/begrenset utsikt (Bukkaberget og Grimstadfjellet).
En på alle måter flott topp når det gjelder adkomst og utsikt (Selifjellet).