Morgengry på Rustafjell (06.11.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Heggelia (70m)
Ascents Rustafjellet (413m) 06.11.2012
På vei opp mot Rustatoppen.

Mørketida nærmer seg og man merker på kroppen at man lett blir tafatt og dørstokkmila vokser for å komme seg ut på tur. Lettere å sitte foran PCen og drømme seg bort i egne og andres turbilder... Men i dag hadde jeg lesedag til en eksamen som jeg skal ta om en snau måned (mye vits i å ha lesedag så lenge på forhånd), og siden jeg uansett måtte opp til reveljen kl. 06.00 benyttet jeg anledningen til å ta en morgentur opp på Rustafjellet og se på soloppgangen. Ruslet rundt gjerdet og bort til den gamle hoppbakken der det går sti til topps. Det var noen som hadde tråkket opp et spor som hadde fryst til is så jeg droppet å gå med truger.

Ble vitne til en flombelyst Bardufossgryte idet jeg stadig vant høydemetere. Fokksnøskyene stod høyt over Istindan, tydelig at det blåste friskt der oppe. Angret litt på at jeg ikke tok med vann for jeg ble jammen svett selv om jeg prøvde å gå rolig. Vel oppe så jeg at det fortsatt ville ta en stund før sola stod opp. Sola hadde truffet nærliggende høye fjell, men Rustafjell har jo kun den pinglete høyden 415 moh og måtte vente med å bade i morgensol. Ruslet rolig ned igjen samme rute som opp, men tracket ruta med GPS.

Snart er min tid som soldat her oppe i Bardufoss over, det er litt vemodig og rart å tenke på at jeg skal forlate denne plassen. Har blitt så vant til den polare naturen med lyng, fjell og krokete bjørker og ikke minst klimaet. Året her oppe innfridde absolutt til forventningene selv om jeg skulle ønske at jeg hadde kommet meg enda mer på tur, været har ikke vært så som det bruker å være i Nord-Norge. Kommer nok tilbake flere ganger til Troms, det er i alle fall sikkert! Den siste måneden av tjeneste skal i alle fall utnyttes godt, jeg minner meg til stadighet om at jeg snart ikke har muligheten til å dra på fjelltur så og si rett utenfor kasernedøra.

Takk for en stemningsfull morgentur!:)

Tidlig morgen over Bardufoss.
Istindan.
Morgensol over Hjerttinden.
Stormauken.
Blåtindan.
GPS-track fra Rustafjell og ned til Heggelia leir.