Fantastisk flott tur til Snønipa fra Veiteberg (20.05.2022)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Veitebergdalen (450m)
Endpoint Veitebergdalen (450m)
Ascents Snønipa (1,826m) 20.05.2022 13:43

Fredag og fridag. Jeg var sjølvsagt lysten på en ny topp, men i dag landet jeg heller på en topp jeg har besøkt et par ganger før, men 10 år siden sist! Jeg ville også få gjort litt arbeid hjemme i hagen på ettermiddagen, og da passet det godt med noe som ikke var altfor tidkrevende.

Det var vanskelig å få med turfølge, så det ble derfor en solotur. Jeg har tidligere kommet ned til Veiteberg via Sollibotn og kjørte automatisk dit og videre opp veien mot Veitebergdalen, hvor jeg kunne parkere ved demningen. Derfra kunne jeg ta på skia med en gang.

Etter at jeg hadde startet turen, skjønte jeg at kjenninger av meg som hadde gått på Snønipa 17 mai hadde startet fra Høyset. Jeg var litt usikker på om det var farende oppover de bratte bakkene mot Sollibotnen, men jeg kunne ane vage, smeltede skispor i dalen som vitnet om at det hadde gått folk her noen dager tidligere, så jeg valgte å fortsette. Det er en flott oppgang opp mot Sollibotn. Her er bratte dalsøkk, og en skal være varsom med solskred og steinsprang fra de bratte fjellsidene.

Oppe i Sollibotnen, kunne jeg se skispora mye mer tydelig, og jeg var trygg på at det skulle gå greit. Jeg holdt meg i god avstand til overhengende skavler, men det er mange skred som har kommet siste dagene kunne jeg se.

Første del av turen opp fra Veitebergdalen, var ganske så hard og isete snø ettersom dette er skyggevendt tidlig på dag. Jeg var derfor glad jeg hadde valgt telemarkskia istedet for fjellski iallfall i starten. Etter hvert ble snøen sugende under fellene, og det var lite gratis å hente på å gli framover, det skal være visst ;-)

Da jeg endelig hadde Snønipa i sikte, kunne jeg se 6-7 stk som kom ned fra toppen. De skrådde i nedkant og gikk videre i nordlig retning og hadde sikkert tenkt seg ned mot Myklebust. Jeg fikk derfor toppen helt for meg selv og kunne nyte en god og herlig stund på toppen i le av varden.

Nedkjøringen var i starten veldig fin, så ble det et veldig oppvarmet parti ned mot Sollibotnen. Sola steikte på i denne sida, og allerede var snøen her veldig våt og sugende og jeg tok en del stopp underveis for å unngå å sende av gårde noen slusjskred. Det ble mye bedre siste bakkene ned mot Veitbergdalen.

Fantastisk flott tur i et mektig flott område !!! Jeg fikk også tida til å plante en liten jordbæråker etter hjemturen, kjempemessig :-)

Start fra demninga i Veitebergdalen
Oppover mot Sollibotnen
Bratte bakker med hard snø
Mot Trollebottseggane
Mot Sollibotnen
Sollibotnen
Endelig oppe på toppen av Bretunga fra Sollibotnen
Snønipa i sikte
Snønipa 1827
Fantastisk flott utsikt mot blant annet Lodalskåpa
Klar for nedturen. Påkledningen var grei i litt kald trekk på toppen, men måtte av igjen etter kort tid når jeg kom meg litt nedover breen
Flotte forhold ned breen
Ned mot Sollibotnen
Sollibotnen
Siste bakkene mot Veitebergdalen på høgre sida av elva
Stølene oppe ved Leitevatnet
Ski helt til parkeringen, herlig!!!
Ettermiddag og kveldsarbeid med jordbærplanting, kanskje jeg kan få noen koronabær, i og med jeg ikke har hatt korona ennå...:-)