Rundt Taskedalen (18.05.2022)

Grønfonnfjellet (1,509m) 18.05.2022
Taskedalshornet (1,406m) 18.05.2022
Taskedalstinden (1,609m) 18.05.2022

Manglet noe topper etter fjordårets tur i området og rakk akkurat en skitur før snøsmeltinga hadde kommet for langt. Ski fra bilen fra Tuten langs langrennsløypa mot Strupen. Måtte av med skia 100 m på veg innover. Short, sol og bærende overflate. Fra Strupen oppover mot Grønnfonnfjellet var snøen råtten mens jeg snirkla meg mellom glidesprekker og gamle skred. Men tenkte det var godt innafor å gå opp nå når siste nysnøen hadde stabilisert seg. Fortsatt snø på ryggen mot toppen så ski til topps.

Skyene kom og vinden økte noe mot Brekkehornet. Heldigvis litt mindre råtten snø over 1200 så fint å gå. Etter kort oppstigning til Brekkehornet var jeg egentlig tenkt å snu, men kortere skitur enn bilkjøring var uaktuellt så fortsatte derfor mot Taskedalstind. Bratt, men fin skikjøring ned før tung og krevende oppstigning. Bør være trygg på forholdene opp lia da det både er glideskred, skavler og bratt terreng. Fra Takedalstind noe bæring ned ryggen før det var kjipt skiføre og flatt lys nedover. Siste bakken ned skogen var ok. Fulgte sommerstien tilbake til Tuten

Siste rest av snø oppover Grønnfonna. Litlevasstind bak
Nedkjøring fra Brekkehornet
Dagens lengste skibæring ned fra Taskedalstind