Store Hestbreapigghelvete (18.05.2022)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Øst for Heksete (1,985m) 18.05.2022 10:00

Beklager språkbruken... Etter to fantastiske dager på Vestlandet, med toppkjenning på Brenibba og Lodalskåpa 16/5, og restitusjonstur til Raksetra og omland 17/5 - vendte vi nesa mot kjente trakter. Vi kjørte over Stynefjellet ettermiddagen 17/5 - med Kvandalsvoll (eller aller helst Netoseter) som mål for turen. Hurra!! Vi var bønnhørt - vegen til Neto var åpen. Vi fant en flott teltplass, og tok tidlig kveld med tanke på alpin start.

Kjørte opp nesten til den øverste hytta, og sparte masse høgdemeter. Dette måtte jo gå vegen. Ski på sekk det første stykke opp Netoseterlie (varmt som vanlig). Ikke lenge vi måtte gå slik, før vi kunne ta på ski (og skarejern - det var forbausende hardt). Da det begynte å "flate ut" tok vi av skarejerna og hadde flott føre. Ved Geitåbue (eller like ved) tok vi dagens første pause, og diskuterte vegvalg videre. Det ble så vi tok til høgre opp mot 1985-toppen - siden vi var litt usikker på hvor stabil snøen var.

Da vi kom til 1985-toppen økte vinden på - og vi måtte på med mer klær. Sekretæren fikk, for første gang i dag, se hvor vi skulle gå - og skepsisen steg. Når skepsisen til Sekretæren stiger, synker tempoet. Vi kom oss da opp til utløperen, og Turplanlegger ba om matpause. Det fikk han ikke, da Sekretæren ville bli ferdig med det skumle først.

Bortover eggen lå det masse råtten snø, og det var glatt. Sekretæren hadde to hysteriske anfall - dette var laaangt over komfortsona uten tau. Turplanlegger la til rette, men da vi kom til den siste nabben før vi skulle ta oss ned til "rampa" innså han at den hysteriske turkompisen hans ikke kom til å klare det. Sekretæren insisterte på at han skulle fortsette, og at hun sjøl kunne gå den fra Lundadalen på sommerstid. Turplanleggeren er en solidarisk og omsorgsfull fyr - så han ville ikke fortsette alene (red. anm: Jeg var helt klar på at det var en løsning jeg kunne leve med).

Vi irriterte oss for at vi ikke hadde kjørt ned breen ved Heksete og gått over den og opp mellom toppene. Vurderte om dette fortsatt var et alternativ, men værvinduet vårt gikk mot slutten. Det ble mer og mer skyer, og vinden økte i styrke (les: polvottvær). Retur samme veg. Sugeføre og dritt.

Kjørte på ski nesten ned til hytta/bilen, men måtte av med skiene de ca. siste 4-500 meterne. Det begynte å regne da vi kom til bilen, så vi stressa ned for å pakke camp.

Tredje forsøk på denne helvetes toppen. Vi har aldri vært så nær som nå. Hvorfor gikk vi ikke breen med det samme - i stedet for å prøve ryggen enda en gang? Litt trykket stemning i bilen på veg hjem, men toppen står der jo... Vi har i alle fall erfart at vi IKKE skal gå over "rampa" -det blir breen eller fra Lundadalen på sommerstid.