Folarskardnuten på fjellski 17. mai (17.05.2022)

Written by kapl (Kamilla)

Start point Haugastøl
Ascents Folarskardnuten (1,933m) 17.05.2022

Vårskitur med mål om Folarskardnuten 17. mai.

Startet fra Haugastøl 16. mai, og dro innover på fjellski med sekker og pulk. 7,5km innover, ca 1km etter Bjørnebulægeret, satt vi opp telt (ca 2 timer aktiv skigåing). Helt vindstille og nydelig utsikt mot toppen.

17. mai gikk turen opp til Folarskardnuten. Startet fra teltplass 09:30 for å få noe skare. Fulgte kvistet løype mot Lordehytta, men dro oppover til venstre før vannet. Var blitt ganske råtten snø allerede da vi nådde det bratte partiet fra Folarskardet. Måtte av med skiene et lite parti, og kløyvet oppover i snøen og på fjell. Det var ca 200 høydemetere igjen som var slakt og fint på skia.

Nydelig vær og utsikt på toppen. For en 17. mai!
Fantastisk nedkjøring til det bratte partiet, snøen var ikke like råtten her oppe - god kjøresnø.
Så var det bare å finne en trygg rute ned partiet, sette på skia igjen og renne ned i dalen.

Brukte totalt 4,5 time t/r teltplass. La oss ned og spiste lunsj i ca 5 timer. Sola steika, og det var helt vindstille. Slitne, mette og solbrente, dro vi så hjemover mot bilen på Haugastøl (ca 2 timer fra teltplass).

Jøss, så det var flere der..

Written by Øyvindbr 19.05.2022 09:22

Jeg var på Folarskarnuten litt over kl 9 på nasjonaldagen. Så om dere så noen skispor som tydet på dårlig/sliten teknikk ned mot Folarskaret så var det mine... Jeg var for sliten i kroppen til å orke å presse på med svinger pga nattskituren jeg hadde gått for noen timer siden fra demninga ved Strandavatnet og til topps på 1905-toppen. Der tilbragte jeg en kort natt før sola avløste fullmånen og vekket meg.

Da vet vi begge at Hallingskarvet i kalasvær på nasjonaldagen er noe man aldri glemmer! :)

Sv: Jøss, så det var flere d

Written by kapl 20.05.2022 12:34

Så fantastisk! Da var vi like bak deg, da. Vi så noen ferske spor, som sikkert var dine :-D Vi gledet oss til nedkjøringen, vi, da vi så svingene dine.

Hørtes ut som du hadde litt av en tur. Og for en dag det var, ja!! (og sted!)