Drømmedag i Smørstabbtindan (16.05.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Krossbu (1,342m)
Ascents Bjørnelabben (2,153m) 16.05.2022
Skeie (2,118m) 16.05.2022
Vestre Skeie (2,113m) 16.05.2022
Storebjørn (2,222m) 16.05.2022
Veslebjørn (2,150m) 16.05.2022
Veslebjørn Nord (2,110m) 16.05.2022
Veslebjørn Sørøst (2,075m) 16.05.2022
Veslebjørn Vest (2,090m) 16.05.2022

Lørdag ettermiddag den 14.05 fløy jeg fra Bergen til Oslo og tok toget til Espa. Uheldigvis var stort sett alt jeg og Natasha hadde av camp og skiutstyr hos meg, så jeg fikk virkelig testet skillsene på lettvekts-pakking, komprimering og genrelt fornuftig pakking av bag og skibag. "Fornuftig" er vel kanskje ikke ordet flyselskapet ville brukt dersom de visste hva skibagen min inneholdt. Vi kan vel kanskje si at "skiutstyr" er et vidt begrep. Bagen veide i hvert fall 22/23 tillate kg, og siden dette var den eneste av mine to kolli som skulle veies, kom jeg meg greit avgårde uten stress.

Skeie

Søndag 15.05 tok vi det med ro på dagtid og kjørte til Krossbu på ettermiddagen. Her slo vi opp teltet like ovenfor en av parkeringsplassene. Snøsmeltingen gjorde parkeringen om til et gjørmebad. Tydeligvis er gule sjøstøvler ganske inn i fjellet på våren. Flere andre som hadde slike. Det var ingen dum ide.

Fra venstre: Store Smørstabbtind, Kniven og Saue

Jeg var spent på hvor folksomt det kom til å bli disse dagene. Planen vår var å bli her til og med 17.mai. Værmeldingen kunne ikke bli bedre. Natten var kjølig. Vil tippe rundt 5 minus. Min nå 12 år gamle Norheim-sovepose har vært en trofast følgesvenn på alle vår, sommer og høstturer, men nå må jeg vurdere å pensjonere den. Isalasjonsevenen er rett og slett såpass svekket at jeg må sove med ullundertøy for å ha det behagelig i den.

På toppen av Veslebjørn Nord med utsikt mot ikoniske Bjørneggen

Etter en havregrøtfrokost og kaffe var vi klare til marsj. Planen for dagen var Storebjørn, Veslebjørn, Skeie og de mindre toppene med PF10m+ langs ruten. Vi fulgte sporene oppover Smørstabbreen. Fjellene var hvite etter et nylig snøfall. Fra breen og oppover var det tørr pudder. Været var så godt som det kunne bli. Helt nydelig. Vanskelig å ikke la seg fascinere av hvordan breen nærmest sluker fjellene. Smørstabbtindan er vakkert sånn sett. Et hav av bre, hvor toppene strekker seg så høyt de kan for å komme på overflaten.

Storebjørn

Det var litt folk, men ikke så mye som jeg hadde fryktet. Ved Bjørnskardet tok vi av oss skiene og stakk oppom Veslebjørn Nord. Bjørneggen og Veslebjørn er virkelig et skue herfra. Ikke minst Storebjørn.

Fra Bjørnskardet rant vi nå ned på Bjørnbrean og tok så fatt på oppstigningen mot Storebjørn. Ikke antydning til noen sprekker i breen. Det var heller ikke veldig oppkjørt nedover.

Natasha på vei opp mot Storebjørn

Jeg lå litt foran Natasha, som tok det litt roligere grunnet at hun nettopp hadde deltatt i Himalaya Xtri. Jeg stakk oppom Bjørnelabben mens jeg ventet. Natasha valgte å sette igjen skiene nedenfor den siste kneiken opp til Storebjørn, slik en del andre også gjør.

Tilbakeblikk mot Smørstabbtindan sett fra Storebjørn

Fy flate for en utsikt det er fra toppen av Storebjørn. Her måtte vi bare sette oss ned litt og sluke inntrykkene. Massivet med Gravdalstindene er blikkfang. Ellers er det alltids kult å se Uranostind fra denne vinkelen. Etter noen bilder var det bare å flekke av fellene og sette utfor. Nydelig nedkjøring i veldig gode snøforhold. Natasha begynner også å få teken på løssnøkjøring.

Gravdalstinder

Vi stoppet og tok på igjen fellene nedenfor Veslebjørn Sørøst, og gikk opp på denne. Nedenfor Veslebjørn hovedtoppen festet vi skiene på ryggen og gikk opp til fots. På toppen her står man ganske sentralt blant alle herlighetene i dette området.

Storebjørn sett fra Veslebjørn

Vi traverserte nå videre på eggen over Veslebjørn Vest og ned i skaret mellom denne og Skeie. Her satte Natasha seg til rette mens jeg tok på meg stegjern og fant frem isøksen. Nå skulle Skeie til pers. Traverserte et lite stykke ned og fulgte sporene inn i snørennen. Rimelig bratt oppover her, men så lenge snø og isforhold er gode, er ikke dette noe problem. Berget har også gode og brede tak for både hender og stegjern. Vel over klyvepartiet gikk jeg nå siste del opp til toppen. Møtte på et par andre her.

På vei opp mot Veslebjørn Vest (eggen mellom Veslebjørn og Skeie)

Jeg gikk umiddelbart videre ut til Vestre Skeie, som jeg forøvrig var den eneste som gjorde. Her måtte jeg bykse meg frem i jomfruelig snø. Gikk tilbake på Skeie og nøt utsikten på toppen en liten stund mens jeg ventet på at de to jeg traff skulle komme seg ned igjen klyvepartiet før jeg startet. Da jeg skulle starte rundet de et hjørne like nedenfor og det var klar bane. Bra timing. Kom meg greit ned igjen. Nå gikk jeg opp igjen i skaret hvor Natasha ventet.

Meg på toppen av Vestre Skeie

Jeg pakket sammen stegjern og isøks og spente på meg skiene. Herfra fikk vi en fantastisk nedkjøring på Smørstabbreen mot Krossbu. En vakker dag med nye flotte topper i boks. Etter en deilig middag bestående av baconpølser på primusen, samt en øl fra Nepal, ble resten av kvelden tilbragt i teltet med film. Takk for en flott dag, Natasha!

Opp og nedstigningen til Skeie sett ovenfra

Flere bilder

Kart

Klokken stoppet økten på toppen av Skeie uten at jeg la merke til det og sporet gikk til autolagring. På bakgrunn av dette ble traversen min ut til Vestre Skeie ikke logget. Jeg må ha kommet borti "stopp-knappen". Tastelås blir obligatorisk fra nå av