Tur på Hallingskarvet i perfekt vær. (17.05.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Geiteryggtunnelen østre parkering (1,064m)
Endpoint Geiteryggtunnelen østre parkering (1,059m)
Ascents Nordvest for Kyrkjedøri (1,729m) 17.05.2022 13:07
Hallingskarvet Vest (1,816m) 17.05.2022 14:50
SØ2 for Kyrkjedørsnuten (1,828m) 17.05.2022 15:45
Sørøst for Kyrkjedørsnuten (1,806m) 17.05.2022 16:40
Visits of other PBEs Geiteryggtunnelen østre parkering (1,080m) 17.05.2022 09:11

Jeg var litt skeptisk til om det ble noe særlig tur i dag etter forkjølelsessymptomer dagen i forveien, men en god natts søvn i Aurland hadde gjort underverker, og merket ikke noe til det da jeg startet turen fra Vierbotn på østsiden av Geiteryggtunnelen.

Påkledningen var i overkant, langfellene på skiene var også et dumt valg. Jeg fikk passet mitt påskrevet av to damer i t-skjorte og kortbukse som gikk forbi meg etter en times tid, og valgte klokelig å følge deres råd og smøre om til klister. Fikk av meg noe klær også, men med sterk sol foretrekker jeg å dekke meg til.

Noen helt klare mål for turen hadde jeg ikke. Hadde tenkt å avlegge Godfjell en visitt, men det var en bar skrent på sørsiden av det fjellet, så det ble heller videre oppover og over Flakavatnet hvor jeg tok en matpause på 1464-øya i Flakavatnet. Da tok jeg også på igjen skifellene før jeg gikk opp på dagens først topp som ble "Nordvest for Kyrkjedøri" på 1729 moh.

Fin utsikt på den toppen, så jeg tilbrakte litt tid der og tok av skifellene som ikke ble brukt mer på dagens tur. Deretter gikk jeg i bra tempo til meg å være opp til Hallingskarvet Vest på 1816 moh før jeg stort sett skled ned til skaret før oppgangen til "SØ2 for Kyrkjedørsnuten" på 1827 moh. Og tilfeldigvis hadde jeg styring rett mot den eneste personen jeg så oppe på Hallingskarvet; en kar som gikk en runde her oppe med utgangspunkt ved Finse. Litt hyggelig fjellprat og med tips om å følge hans spor et stykke gikk det også greit opp til min turs høyeste punkt på 1827 moh.

Deretter returnerte jeg vestover igjen med tanke om å gå opp på noen småknauser på vei ned igjen. Men det ble med Sørøst for Kyrkjedørsnuten (1806moh) som lå lagelig til for en bestigning. Tenkte det var best å finne raskeste vei ned til bilen igjen etter å ha vært der.

Returen gikk greit til å begynne med, men stedvis gjennomslagsføre under 1400 moh gjorde at det gikk litt saktere; gliden som hadde vært god det meste av dagen var heller ikke så bra lenger. Men jeg kom fint ned til bilen igjen etter den lengste skituren denne sesongen.

Kjørte til Synnfjellporten etterpå for noe jobbmøte etterpå.

Godfjell til venstre og Storfonnosi til høyre. Fint klisterføre innover her.
Utsikt over Flakavannet fra den øya jeg hadde matpause. Oppgangen til "Nordvest for Kyrkjedøri" er snøbakken til venstre i bildet.
Toppvarden på "Nordvest for Kyrkjedøri" med utsikt østover.
Hardangerjøkulen.
Hånosi til venstre og Hurrungane.
Her har jeg kommet meg bort på "Hallingskarvet Vest".
Dette er "SØ2 for Kyrkjedørsnuten - 1827moh". Kun kort vei igjen nå.
Utsikt fra "SØ2 for Kyrkjedørsnuten - 1827moh" med Folarskarsnuten fortsatt ganske langt unna. Jeg snudde her og begynte på tilbaketuren.
Fortsatt på "SØ2 for Kyrkjedørsnuten - 1827moh" med utsikt nordover over Urdvassberget og Urevassnutane helt til Hurrungane i bakgrunnen.
Toppen av "Sørøst for Kyrkjedørsnuten" med Folarskardnuten i bakgrunnen.
Denne toppen så utfordrende ut å komme seg opp på, så jeg droppet det forsøket.
Sola går ned bak Godfjell og jeg begynner å bli sliten.
Siste snøen bort til bilen som ble parkert ved fylkesvei 50.