Sesongens siste skitur i Sørli (16.05.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sørli Kirke, Devika (369m)
Ascents Devikruet (756m) 16.05.2022
Godtjønnruet (789m) 16.05.2022

Kjørte inn til Devika i Sørli for å lufte skiene for siste gang. Parkerte ved Sørli Kirke i Devika. Ca, 50 meter øst for kirka går det en bratt traktorvei opp langs Sagbekken. Her måtte jeg bære skiene i ca. 500 meter før jeg møtte snøen. Flott skiføre med lite gjennomslag. Jeg fulgte traktorveien til enden og fortsatte etter ei merket snøscooterløype. Passerte Rogntjønna og forlot løypa og passerte Møkkeltjønna på østsiden. Enkelte myrtjønner har åpnet seg, men det er lett å styre unna. Fortsatte opp til toppen av Godtjønnruet. Her ligger det et gammelt trigpunkt. Herfra er det en fantastisk utsikt mot Kjerdelsfjellet og Hestkjøltoppene. Jeg fortsatte et lite stykke mot Grønliklumpen men jeg snudde pga. stri vind. Men det er flott skiterreng mot Hestkjølen fra her, og snøen vil nok holde en stund framover. På returen stakk jeg innom Devikruet. Ingen markering her, men mye småkjerr på toppen. En flott skitur, men litt for mye vind. 19,5 kilometer T/R.
Statistikk:
Lierne 17-18/82
Trøndelag 802-803/1560

Sørli Kirke (parkering)
En del åpne myrtjønner
Trigpunktet på Godtjønnruet. Flott utsikt mot Hestkjølen
Devikruet
Mye kratt på toppen av Devikruet