Vardhaugkollen. Rydding av trig. punkt (16.05.2022)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Vardhaugkollen (374m) 16.05.2022 11:32

Parkerte ved skogsbilveien øst for Huldretjernet som tar av fra veien mellom Sperillen og Randsfjorden. Gikk traktorslep sydover og oppover. Kom opp på et nytt hogstfelt. Gikk hogstfeltet opp på åsryggen. Gikk så åsryggen sydover og opp på toppen av Vardhaugkollen. Fint terreng å gå i her, med åpen furuskog. Flott utsikt mot Østre Bjonevatnet på veg oppover mot toppen.
På toppen var det en liten steinvarde og postkassse med bok. Jobben vår var å rydde opp rester etter trigpunktet, som har vært her siden 1971. Vi fant NGO - bolten, fire festejern og noe hvit plast. Ingen rester etter det 8 meter høye trig.punkt, alt var råtnet bort. Kappet festejernene med vinkelsliper og samlet opp plasten. NGO-bolten skal stå.
Det var flott utsikt fra toppen, spesielt mot vest hvor vi så Vestre Bjonevatnet, Treknattene på Vikerfjell, Ramberget, Skalerudkollen og Elsrudkollen.
I det fine maiværet tok vi oss god tid på toppen.
På returen gikk vi ned lia mot nordvest til vi kom ned innerst på skogsbilveien. Tettere skog her.
Gikk skogsbilveien tilbake til bilen.
Nina var med på denne fine turen.