Silsetfjellet (16.05.2022)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Silsetfjellet (629m) 16.05.2022 08:23
Stortua (449m) 16.05.2022 08:23
Dagens tur ble noe lavere enn den skulle ha vært. Snøforholdene høyere oppe i fjellene var slik at jeg vuderte det som ikke hensiktsmessig å begi seg i kast med. Så i stedet for Snøtind og Stortussen, ble det Stortua og Silsetfjellet på meg.

Jeg kjørte til Eide sentrum og satte bilen fra meg på parkeringsplassen ved lysløypa.
Bakkene opp til Stortua startet med en gang. Tildels bratt var det også, så pusten var på med en gang.
Etter hvert som jeg steg i terrenget kunne jeg følge med på de skiftende vegetasjonsforholdene. Først var det granskog. Litt høyere opp ble det myrete furuskog, før bjørkeskogen overtok. Etter bjørkeskogen var jeg oppe på snaufjellet, og da hadde jeg dagens første turmål, Stortua, lett synlig, ikke så langt unna.
Det er flott utsikt østtover fra Stortua, og jeg så rett over på det som opprinnelig var dagens turmål, Snøtind.
Men jeg var bare halvveis på turen, og gikk videre oppover mot Silsetfjellet, eller Vardhaugan som det også kalles.
Det var litt slakere her og enklere å gå siden jeg var oppe på snaufjellet, så turen opp gikk veldig greit.
På toppen, som er mer som et platå, åpenbarte det seg utsikt vestover også. Jeg så Atlanterhavsveien og Melen og Stemshesten som jeg var oppe på for noen år siden.
Men det blåste en bikkjekald vind på toppen så oppholdet ble ikke lenger enn nødvendig. Jeg trakk meg litt ned i terrenget og spiste lunsjen min før jeg ruslet videre ned til bilen.