Flateheia, Espedalsheia, Lamberyggen (15.05.2022)  5

Written by Trollfare GSM

Start point Høydal (177m)
Endpoint Hovland (15m)
Ascents Flateheia (571m) 15.05.2022 14:44
Espedalsheia (518m) 15.05.2022 15:34
Lamberyggen (463m) 15.05.2022 17:19
Visits of other PBEs Høydalsdalen grillplass (290m) 15.05.2022 13:48

Flateheia, Espedalsheia og Lamberyggen

Det var meldt bra vær hele dagen, om morgen satt jeg hjemme og ventet på godt vær slik at jeg kunne starte turen. Jeg ventet og ventet, regnet sluttet ikke. Så jeg tok på regnklær og begynte turen.

Første delen av turen er bare grusvei helt opp til en rasteplass innerst i Høydalsdalen, en våt traktorvei fortsetter litt lenger opp helt til det bare forsvinner. Så to hjort som løp oppover bakken, og jeg følgte etter. 20 minutter gjennom busker og bekker og så var jeg over tregrensen. Flatt og fint til toppen av Flateheia. Jeg fortstørret varden litt

Til Espedalsheia gikk jeg oppå eggen, ser ut som hjorten har lagd en grei sti å følge. Etter en stund så jeg en svær varde på toppen av Espedalsheia komme ut av skyene, jeg har aldri sett en varde der, eller hørt om noen som har vært oppå her. Så det var en overraskelse

Ned til Stordalen var lett, sjukk mose og gress blandet sammen lagde en myk overflate som var lett å tråkke i. Følgte en traktorvei helt ned til postveien. Gikk oppover Østerbotnen

Fra Østerbotnen er det en fin traktorvei nesten helt opp skardet, den bratteste delen var her til platået, men det var relativt lett å gå opp med all den mosen. Gikk helt til Lamberyggen, på toppen så jeg solen for første gang idag.

Gikk ned til Skardet/Sveien via en bratt sti (tror jeg fant en sti, så fotspor) og gikk til Hovland.