Tråeråsen (09.05.2022)

Ascents Tråeråsen (566m) 09.05.2022 12:09
Gaustatoppen i sikte

Tråeråsen i Gransherad - rundtur

Dagens tur var alternativ B pga den toppen vi hadde sett oss ut, der var vegen stengt. Men det var absolutt ikke noe B-topp. Overrasket over utsikten og kjente fjell.

Vi kjørte mot Gransherad og tok av mot Bøen-grenda. Kjørte opp til Upp-Tråer og parkerte der som beskrevet på Gransherad IL sin side https://www.gransheradil.no/p/40533/traerasen

Vi fulgte en godt merket sti til toppen. Det startet gjennom et området med slaktehus og sag og så videre på traktorveg innover. Fuglene sang for full musikk, spesielt trepiplerkene. Vi så et par storfugl fløy opp og det mysset med vårblåvinge og grønnstjertvinge. Veldig tørt i skogen nå, godt det er meldt regn.

Vi fortsatt inn til et stikryss der vi valgte den lengste ruta opp, som var flates og som ender med en bratt bakke, Dødarbakken, opp til toppen.

Det var jakthytte på toppen med bålplass og en fantastisk utsikt mot Lifjell. Mine barndomstopper som Himingen, Slettefjell og Heksfjell ved Røysdalsnuten bak og Mælefjell på høyre side, lyste mot oss. Andre vegen så vi toppen av Gaustatoppen og Heddersfjell.

Åsen i forgrunn av Heksfjell lå Skogsfjell, ved foten av det fjellet har jeg vokst opp.

Tilbaketuren tok vi den korteste ruta, som ikke var så bratt, men hadde mer jevn stigning. En flott vårtur i dag som overrasket med uventet god utsikt.

Gransherad IL sin sti og logo
Fint traktorveg innover og trepiplerkene sang for full hals
Vårblåvinge fløy i rikt antall
Grønnstjertvinge fløy i et stort antall
Fin og godt merket sti helt til toppen
Toppområdet rett før vi kommer opp til toppen
Vi trodde at dette var toppen, men fant ut at det var høyere på andre siden av hytta
Fantastiks utsikt til mine barndomsfjell. Fra venstre, Himingen, Slettefjell, Røysdalsnuten og Heksfjell med Blåfjønnfjellet.
Trigpunktet, høyeste punkt
Trigpunktet, høyeste punkt med jakthytta
Upp-Tråer ses fra nedturen
Fin sti/traktorveg tilbake til bilen
Parkering på Upp-Tråer. GIL har avtale om å parkere bak husa her, men ikke stenge vegen.