Storfjell (08.05.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Storfjell (808m) 08.05.2022 11:14

Frå Fjalestad kjørte vi veien mot Fyresdal og Grytestøyl.
Dette er bomvei, avgift betales med Vipps. Etter 3-4 km kom vi til ett kryss der veien svinger over en bru og forsetter mot Fyresdal. Vi fortsatte rett fram mot Gryestøyl. Passerte kraftstasjonen og fortsatte oppover bakkene. Når det flater ut er det parkeringsplass på høyre side. Parkerte her og gikk ned veien til høyre, Det er blåmerket og skiltet. Kom ned til det gamle inntaket til kraftstasjon og gikk over brua.Passerte en hytte på høyre side og fulgte blå merker noen hundre meter før vi tok til venstre opp svafjellet. Her kan det være glatt ved nedbør. Herfrå gikk resten av turen på svafjell. Det er merka med små vardar og blåmerker. I starten går det bratt oppover. Underveis fantastisk utsikt vestover mot Napevatn og det spesielle fjellet Napen. Mistet merkingen en periode men med riktig kurs fant vi toppen. Passerte toppen og gikk ned til varden og kassa som står ytterst på kanten. Her går fjellet stupbratt ned til Fjalestad. På en god time var vi oppe. Dette er en veldig fin tur.

På tur oppover
Napevatn og Napen. Veldig lite vann i magasinet.
Utsikt mot Fjalestadgrenda og Nisser.
Vinteren må slippe taket.