Bindingsnuten og Torsnut (06.05.2022)

Written by siroho GSM

Ascents Torsnut (820m) 06.05.2022 14:34
Bindingsnuten (768m) 06.05.2022 15:50
Utsikt fra Bindingsnuten. Panorame. Norge på sitt vakreste

Torsnut og Bindingsnuten

Endelig ble det tur til Flatdals kjennemerke Bindingsnuten. Vi har ventet og ventet på at snøen skulle smelte og det var nå akkurat tid for å kunne gå, for vi måtte på snø noen få skritt.
Dagens mål var først og fremst Torsnut, for den står på 100 pf toppene i Seljord, Bindingsnuten var bonustopp og for å nyte utsikten.
Vi parkerte ved utsiktspunktet i Flatdal ved Aasmundsens bakeri. Så fulgte vi vegen inn mot Åsan, forbi bakeriet og et par gårder, før vi gjør en nesten 360 grader sving og følger et traktorveg opp til Myrstul. Fint å gå, ikke så bratt, men bratt nok, mye blomster og fuglesang. Jerpa hørte vi fløyta flere ganger på tur opp.

Der traktorvegen slutter, fortsetter en sti oppover, over ei myr og så skrått opp lia og inn et skar. Her i skaret skal vi ta av mot Torsnut. Her er det ikke sti eller merking, så bare å følge skår og hyller oppover. Det legger seg greit til rette på bratte sva oppover, og vi hadde sett oss ut et punkt der vi skulle komme oss inn på ryggen mot toppen. Den fant vi greit, men det var litt ur i nedkant. Vi klarte i gå i overkant av den og opp et bratt skar med grei sti/dyretråkk. Så var det bare siste meterne på sva til toppen. Flott utsikt mot Svartdal, Kvassfjell, Rust og selvsagt Skorve , Nordnibba og Hestnutan samt Mælefjell. Usikker på om det var Brattefjell eller Vindeggen vi så lengst nord. Forhåndsundersøkelse viste oss at første toppen vi kommer opp på ikke er høyest, så vi ruslet bort ryggen til høyeste topp. Fint å gå her oppe og lett å komme seg bort til høyeste.

Det har vært lite regn i det siste, meget tørt i skogen, men nå kom det noen få dråper. Deilig med litt vårregn, gjør ingenting det.

Vi gikk samme veg ned til skaret som vi kom opp. Deretter så var det Bindingsnuten sin tur. Fin sti, bitte litt snø, men til ingen hindring. Idyllisk ved Bingingsnuttjønni, synd det er for tørt til bål og utemat.

Så var det en lang motbakke før vi stod på toppen og kunne nyte full panorama over Flatdal og fjella rundt. Majestetisk og flott med grønne jorde og hvite fjell. Lysjuletreet fra i vinter hang der fortsatt og masta med hus var ikke det mest spennende, men fokuset får bli utsikten.

Vi gikk samme veg ned igjen til skaret og videre til bilen. Mye vakre blomster nå. Hvitveisen stod i full flor, litt blåveis og hestehov som var på hell. Skogfiol, knollerteknapp, rød jonsokblom, tepperot, hengeaks, stemor og en del forville hageplanter stod i full blomst, til glede for oss vandrere. Måtte jo bli litt bilder.

Det er lenge siden jeg har gått nesten 600 hm på en dag, så knea fikk kjørt seg, men noen dager hvile så er de nok i form igjen og klar for Kvassfjell.

Første merke og skilt på turen. Her starter stigningen for alvor
Første kneika unnagjort og det flater ut før ny motbakke
Hvitveis som soler seg
Stemorsblomst
Årets første tepperot
Grønnstjertvinge
Traktorvegen slutter her og stien starter
Første del av oppstigningen mot Torsnut
Joda, det går oppover, men fint å gå
Siste kneika før toppen
Utsikt mot Flatdal. Bindingsnuten til høyre
Utsikt mot Svartdal. Kvassfjell til venstre
Rust i sikte
Toppområde. På tur mellom toppene
Torvmyrull i blomst
Furuene hadde vanskelige vekstforhold, og det gav mange rare formasjoner
Toppen er nådd. Topp nr 208 i Telemark av 100 pf topper.
Meget tørt i skogen, blåbær og røsslyng var tørket inn mange steder, her var det allerede rødt, eller skal vi si brunt
Bindingsnuttjønni. Hit tar jeg gjerne et tur en annen gang.