Hovden i Hellevik turrapport (04.05.2022)  5

Written by Trollfare GSM

Start point Hellevik (32m)
Ascents Hovden (154m) 04.05.2022 19:11
Visits of other PBEs Hovden utsiktspunkt (120m) 04.05.2022 19:06

HOVDEN I HELLEVIK

Turen opp Hovden er relativt kort og lett. Første delen følger en flat og delvis våt sti helt til fotballbanen. Fra banen er det en bred sti som trolig har blitt brukt mye før og ender ved skilt opp til Hovden.
Man går forbi en liten steinvegg og under ett tre som har falt ned, og så opp en liten bratt bakke.
Forbi enda ett tre som har falt ned svinger man til venstre (markert med pil) og går over noen planker. Utsiktspunktet er rett ved siden av enda ett skilt opp Hovden.
Fra utsiktspunktet er det fin sti resten av veien opp med to små bratte steinvegger som er lette å gå opp før man når toppen.

Om en ønsker bedre utsikt over fjorden, gå litt nordøst fra toppen. Utsikt mot Straumsnes og Rivedal.

Alternativ vei er fra fotballbanen, det er en åpning i skogen som er markert med noe plastikk på bakken.

NYE STIER

Nye stier blir merket og tråkket i 2024. En av disse går rundt hele topplatået og besøker flere utsikspunkter.

Utsikt mot vest og sørvest fra utsiktspunktet. Fra venstre bakerst: Teigesåta 441 moh, Orkheia 400 moh, Vardeheia 322 moh, Bygdaheia 283 moh, Einingsfjellet 258 moh.

Skilting opp til Hovden og utsiktpunktet og ned mot Hellevik

Den vanskeligste delen av turen, som ikke er vanskelig

Steinveggen, nedfalne treet er bak bildet

Skilting øverst ved den brede stien