Gampedalsåsen og Gravtjernåsen i Porsgrunn (04.05.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Plasseråsen (174m) 04.05.2022 10:34
Gampedalsåsen (179m) 04.05.2022 10:48
Kristiansås (173m) 04.05.2022 11:45
Gravtjennåsen (191m) 04.05.2022 11:59
Visits of other PBEs Ramberg p-lomme (28m) 04.05.2022 10:04
Fra den fine, lille p-plassen på Ramberg fulgte jeg veien innover retning Plasseråsen/Gampedalsåsen. Etter 6-700 meter tok jeg til høyre inn på en god sti som førte meg helt opp til Plasseråsen. Her var det krakker, bålplass og en flott utsikt. Dette var tydeligvis den mest besøkte toppen i dette området. For å komme opp til Gampedalsåsen fulgte jeg stien tilbake et stykke til skaret mellom toppene. Herfra tok jeg kurs mot toppen. Det ble litt opp og ned og besøk via noen fortopper før jeg endelig kom ut til kollen som var litt høyere enn de andre.
Neste mål var Gravtjennåsen. Jeg valgte å gå tilbake samme vei for ikke å gå meg fast i dette ulendte terrenget og fulgte så stien ned igjen til skogsveien. Et lite forsøk på å gå en direkte rute bort til toppen ble raskt stanset av kratt og flått, her var det bare å returnere tilbake til veien!
Fulgte istedenfor veien rundt og fant et tråkk som ledet meg helt opp på Kristiansås. Jeg så på kartet at dette burde være et greit utgangspunkt for turen videre til Gravtjennåsen, noe som viste seg å stemme. Litt spennende var det da jeg nærmet meg skaret nedenfor toppen, men det løste seg heldigvis greit. Dermed var det bare å labbe opp til dagens siste topp:) Samme rute tilbake til bilen.
Veien jeg fulgte innover fra Ramberg p-plass
Her tok jeg til høyre opp mot Plasseråsen og Gampedalsåsen
Fin sti inn til Plasseråsen!
Utsikt fra Plasseråsen. Ikke rart dette er et populært turmål!
Det var ikke denne toppen heller, men bak til venstre skimtes varden til Gampedalsåsen
Gampedalsåsen i Porsgrunn
Utsikt fra Gampedalsåsen
Bratt og ulendt opp til Kristiansås. Dette var det vanskeligste punktet på turen