Skardstinden fra Leirdalen via sørvestflanken (29.04.2022)

Written by lillerodvann (Øyvind Lillerødvann)

Start point Geitsætre, Leirdalen (1,009m)
Endpoint Geitsætre, Leirdalen (1,009m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Skardstinden (2,373m) 29.04.2022 12:55
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 29.04.2022 07:15

Vi gikk denne turen basert på tips fra peakbookbruker LTPoppe (https://peakbook.org/LTPoppe), som har gått ruta. Krever i utgangspunktet tidlig start og stabile forhold, noe vi hadde. Kaldt og overskyet vær tilsa at hard snø/is, med fare for utglidning, ville bli en mer relevant utfordring enn våte løssnøskred. Vi var også obs på at nordvestlig vind og noe nedbør siste døgn kunne ha medført at vi ville møte nysnøflak i høyden. Men vi møtte både stabile forhold og et snødekke som lå til rette for at vi kunne bevege oss trygt opp flanken. Ruta (cirka) er tegnet opp på bildet. Hadde ski på sekk opp til ca. 2060 moh, resten av turen gikk vi til fots med isøks og stegjern. Med de forholdene vi hadde så vi ikke behov for noen sikringsmidler på vei opp, men en må beherske stegjern og isøks og oppbremsning ved utglidning. Null sikt på toppen, tvilsomt skiføre på vei ned flanken, men likevel en veldig fin tur.