Via Manndomsprøven til Løvstakken (29.04.2022)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Krohnegårdsveien (158m)
Endpoint Krohnegården p-plass (160m)
Ascents Løvstakken (477m) 29.04.2022 11:54
Visits of other PBEs Minnesmerke bomberaid 1945 (180m) 29.04.2022 10:40
Manndomsprøven (390m) 29.04.2022 11:25
Krohnegården p-plass (160m) 29.04.2022 12:25

Ny tur med Helge S. Titland for å se etter steinformasjoner "Manndomsprøven". På vår forrige tur 7.4.2022 mente vi å ha identifisert fjellkløften der steinen lå, og vi var frempå kanten ovenfra for å se etter steinen, den gang uten å lykkes. Nå hadde vi fått mer nøyaktige beskrivelser fra to av forfatterne av boken der stedet er nevnt, og var klare for et nytt søk.

Manndomsprøven. Fra boken Fyllingsdalen før i tiden Bind 3 (2017)

Vi startet i Krohnegårdsveien og gikk opp Rosenlundveien til der stien mot Løvstakken starter. Her er det laget et fint Minnesmerke bomberaid 1945 for å markere stedet der haleskytteren på et engelsk bombefly landet 12. januar 1945 etter å ha hoppet ut i fallskjerm under angrepet på ubåtbunkeren Bruno på Laksevåg.

Minnesmerket i Rosenlundveien

Fra minnesmerket fulgte vi tydelig og velbrukt sti et stykke oppover mot Løvstakken. På ca. 260 moh rett nord for et myrområde, forlot vi stien og fulgte et svakt hjortetråkk oppover mot kløften der vi ventet å finne Manndomsprøven. På turen opp kløv vi opp en til dels bratt rygg på vestsiden av kløften. Tilgrodd terreng med einerbusker og kratt. Et stykke oppe (325 moh) forlot vi ryggen, og tok oss inn i selve kløften der det var mindre eksponert (glatt fjell etter regnvær på morgenen).

Terrenget nedenfor Manndomsprøven. Gullsteinen 352 i bakgrunnen mot venstre. Foto Helge S. Titland

Bare noen meter lenger oppe i kløften fant vi stedet!

Manndomsprøven kommer til syne!

Snart var vi oppe ved foten av steinen som rager ca 3 m opp fra basis. Ingen som helst tvil om at vi var på rett sted! GPS 32V 296967 6696904, 390 moh. Ikke helt enkelt å komme seg opp her, men med en fot på hver side av kløften vant jeg såpass mye høyde at jeg fikk tak i en kant på østsiden av kløften, og fikk trukket meg opp på selve steinen! Pga vått fjell vurderer jeg dette som krevende klyving/klatring grad 3. Litt lenger oppe i kløften var det et annet litt vanskelig, men ikke eksponert opptak der jeg måtte dra meg opp etter noen busker.

På toppen av steinen "Manndomsprøven". Foto Helge S. Titland
Litt nærmere. Foto Helge S. Titland
Steinen Manndomsprøven sett ovenfra
Utsikt fra skaret over steinen mot Rosenlund. Gullsteinen i bakgrunnen mot venstre
Foto fra turen vår 7.4.2022 der vi ser ned i rennen ovenfra. Gullsteinen i bakgrunnen. Foto Helge S. Titland

Deretter var det ukomplisert til toppen av rennen der det går sti og der vi var på den forrige turen vår. Helge var ikke lysten på denne klyvingen, og hadde heller ikke fått med seg hunden Akon opp. Han undersøkte mulighetene for å ta seg opp den bratte knausen til venstre for steinen, men dette virket heller ikke særlig fristende. Vi avtalte derfor at jeg skulle fortsette langs sti til Løvstakken med retur til Krohnegården p-plass mens Helge gikk ned igjen til Rosenlundveien. Helge fulgte kløften ned igjen til der denne krysser en sti som går i SØ/NV retning ca. 290 moh og ender opp i stien som går langs en kraftlinje forbi steinen Røysvokteren og munner ut ved Rosenlundveien nr. 45. Helge syntes det var adskillig bedre å gå her enn på ryggen vi gikk opp, men bratt, ulendt og tilgrodd er det begge steder!
Denne ruten til Løvstakken må sies å være for spesielt interesserte! Tusen takk for hyggelig turfølge og fotografering, Helge!
Vel hjemme igjen studerte vi Løvstakkens vestflanke og kunne identifisere området med Manndomsprøven!

Zoom mot Manndomsprøven på Løvstakken fra kjøkkenvinduet hjemme. Storhaugen 469 og skogen rundt Tjødnet med Djevel-steinene i bakgrunnen. Foto Helge S. Titland

Kjekt...

Written by HHauser 06.08.2022 14:14

... å lære om disse stedene i nærheten! Visste ikke om denne fra før. Takk for dokumentasjonen!

Sv: Kjekt...

Written by knutsverre 06.08.2022 17:32

Bare hyggelig, Helwig! Du får ta deg en tur og prøve ut «Manndomsprøven»!

• +

Re: Sv: Kjekt...

Written by HHauser 06.11.2022 14:26

Morsomt stunt..

Written by janyga 02.05.2022 10:02

..det der. Og du besto jo tydeligvis manndomsprøven! :-)

Sv: Morsomt stunt..

Written by knutsverre 02.05.2022 10:12

Takk for hyggelig kommentar Jan Arne! Kjekt med noen små utfordringer på fjellturene!

Alle gode ting er tre

Written by TERJES 01.05.2022 02:53

Gratulerer med Manndomsprøven på forsøk nummer 3 ?

I flg. bildet som er tatt fra kjøkkenvinduet ser hele fjellsiden krevende ut.

Sv: Alle gode ting er tre

Written by knutsverre 01.05.2022 09:24

Takk for det, Terje! Denne fjellsiden er ganske utilgjengelig, og det går ikke stier her bortsett fra en bratt rute gjennom en ur fra Rosenlundveien litt lenger nord, prikket på kartet over. Artig å finne igjen og GPS-lokalisere slike spesielle steder som ellers lett kan gå i glemmeboken!