Trio fra Eiksetra (23.04.2022)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Skimten (554m) 23.04.2022
Snaret (475m) 23.04.2022
Storkollen (536m) 23.04.2022

På tide å aktivere den yngre generasjon, og da blir det skapt en anledning for å gjøre en treningstur i Drammensmarka. Den har blitt en favoritt etter en tur i nordre del i fjor.
Tindeekspressen til Eiksetra. Veldig greit, dels på årets siste hardpakka skiløypeis, til topps på Skimten, og toppen kom før forventa. Her må en virre litt på platået i tvil om hva som er høgeste punkt.

Utover nydelige flak med lav og spektakulær furu. Vi tar feil i ett og annet stikryss, men drar nordover før det bikker bratt ned mot Tverråstjernet. Videre ned til dammen ved Vrangen. Nå har vi valgmuligheter, og vi drar opp på Snaret. En kort avstikker, lønnsom i form av illustrasjon av effekten ikke-granittberggrunn har på plantelivet.

En del litt kronglete hogstterreng ned til vegen langs Garsjøen. Rundt denne, bilveg, lysløype, så sti langs ryggen av - og til slutt til topps på Storkollen.

Her kan Amund se hjem, da Tryvasshøgda danner horisont og Wyllerløypa skinner i sola. Østmarka skygger ut de enda mer hjemlige traktene.
Ned igjen skjærer vi ut mot nord og får litt flere meter på smeltende skiløype. Vi ser nok Drammensmarka snart igjen.