Binnhovdknatten (28.10.2012)  3

Start point Leira (380m)
Endpoint Bergstølen (970m)
Ascents Binnhovdknatten (1,165m) 28.10.2012

Det ble en flott og lang tur til Binnhovdknatten den siste søndagen i oktober. Gikk fra Leira kl. 9.45 i strålende fint solskinnsvær, temperaturer nede i -8 grader og helt vindstille. Fulgte bilveien oppover forbi Skaveldan, videre opp til Skavelsletti og opp til Binnhovd. Det var snø i terrenget over ca. 600 m.o.h., men veien var kjørt opp så jeg slapp å vasse i tung høstsnø. Deler av strekningen var det preparert skiløype. Tok en fin lunsjpause ved Binnhovd og nøt solen som var i ferd med å skjule seg bak et skydekke som kom fra sydvest. Videre gikk ferden fra Binnhovd og opp til Binnhovdknatten på sti. Her var det et synelig tråkk (så ut som om noen hadde gått med truger), så det var lett å orientere seg på stien samt at jeg ikke sank så veldig mye ned i snøen. Ankom toppen av Binnhovdsknatten ca. kl. 13.45, 4 timer etter at jeg startet å gå fra Leira. Finværet hadde trukket seg langt mot nordøst og det var nærmest blitt overskyet vær. Likevel var det klar og fin utsikt langt utover i alle retninger. Etter en kort lunsjpause på toppen, gikk jeg videre på stien vest for Fjeslitjernet (979 m.o.h.) bort til Pilset. Her var det tyngre å gå ettersom at det ikke var mange som hadde gått her og det fantes ingen trugespor. Da jeg kom til Pilset, begynte jeg på den lange strekningen på bilveien ned til Leira. En stor gledelig nyhet var da jeg nådde Bergstølen (ca. 970 m.o.h.) og møtte Live og Jorunn. De hadde gått tur i området og var akkurat kommet til tilbake, og presis da jeg kom til Bergstølen stod de klare ved bilen som de hadde parkert der og var i ferd med å dra. Jeg var utrolig glad da jeg fikk sitte på med dem ned til Leira etter å ha gått hele 19 km og en høydedifferanse på 785 meter. Dermed slapp jeg å gå de 8 gjenstående kilometerne og rakk søndagsmiddagen kl. 17.