Skitur i oktober (28.10.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Søre Brurskardknappen (1,458m) 28.10.2012

Endelig skulle skiene fram igjen - en fin avveksling fra fotturene i høst. Sjelden jeg kan huske å ha vært på Flya i oktober. Litt utstyr skulle testes, så det var bare plan om en liten tur.

Kjølig start med 13 minusgrader enda det var midt på dagen (kl 13), men totalt vindstille og sol gjorde at det ikke føltes så kaldt. Hadde lite feste, men tok det som trening, og lot fellene ligge i sekken. Jammen tok det dermed sin tid å vinne høyde. Svetten rant i kulda, og jeg tok skiene av noen steder og ruslet på det avblåste fjellet oppover. Stor veksling mellom 20 cm løssnø og knallhard skare, og som sagt noen avblåste partier.

En time etter var jeg på toppen, men kameraet var tomt for batteri. Æsj, nå som det var så fin utsikt innover i heimen - helt til Heillstugutindene faktisk! Sola forsvant og et svakt vinddrag kunne merkes. Nå ble det fort kjølig med 13 minus! Det gikk mye kjappere ned igjen (20min), selv om vekslingen mellom skare og løssnø var utfordrende!

Erfaringer notert mest for min egen del:
Doble sokker i de nye skiskoene virker riktig, og kan forhindre gnagsår på helene, ser det ut til.
Nye gamasjer funka bra - de gamle og slitte kan kastes.
Gammel skibukse duger helt fint, ser det ut til.
Senk terskelen for å ta på feller - mye tid og krefter spares.
Det lille kameraet må alltid lades før tur på vinteren - eller bruk speilrefleks!