Elsåsfjellet - dagens siste i Lindås (27.10.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Elsås - øverste gård (165m)
Endpoint Samme (165m)
Ascents Elsåsfjellet (244m) 27.10.2012 15:45

Nysnø og varierende værforhold i Bergensområdet gjorde at jeg valgte å dra en tur nordover til Lindås for å plukke noen flere, lett tilgjengelige PF>100m topper der ute. Det ble tre nye topper ila dagen med adskillig kjøring mellom toppene. Av denne grunn og for å få lagt inn korrekte GPX spor velger jeg å registrere det som tre separate turer. Alle tre toppene befinner seg på halvøyen sørvest for Seimsfjorden/Lurefjorden med Radsundet og Radøy lenger vest. Runemb (Rune Blomberg) har tidligere besøkt alle tre toppene, og har lagt inn GPS tracks som var til meget god hjelp! Etter Bergåsen og Skardsveten kjørte jeg til utgangspunktet for dagens siste topp:

ELSÅSFJELLET

Tok av fra fra Lurevegen (den heter faktisk det!) sørover og oppover mot Elsås der jeg dristet meg til å kjøre til gården som ligger ved enden av veien. Traff en hyggelig, ung skåning som lot meg parkere på gården. Han visste lite om Elsåsfjellet. Luftlinjeavstanden til toppen var bare ca. 800m. Jeg merket nå at jeg var blitt kliss våt (og kald) på beina etter de forutgående turene i våt nysnø uten gamasjer. Lærer visst aldri dette med nytten av gamasjer..... Uansett - 800 m skulle vel gå bra. Ganske mye snø her opp også. Start litt over kl 15. Gikk over tilgrodd innmark i NV retning. Ved en steingard kom jeg til et hogstfelt, og gikk vestover gjennom dette opp til toppen av en liten kolle. Her kom jeg opp i det samme uføret som Runemb (Rune Blomberg) beskriver på sin tur: masse rotfelt med horisontale trestammer tett i tett - rene hinderløypen! Etter å ha forsert denne og gått litt nedover fra kollen kom jeg plutselig til en god og merket sti!! Fulgte denne greit videre til toppen der jeg var oppe kl 1545. Turkasse med bok på høyeste punkt på GPS 6725740 293750. Det skal være et trig-punkt her oppe også - ca 20 m nord for toppen - mer svarende til opprinnelige PB koordinater. Dette fant jeg ikke, muligens pga snøen, men punktet må helt sikkert ligge lavere i terrenget enn der hvor kassen står. Forsøkte å følge stien nedover igjen, men mistet den omtrent halvveis og fortsatt i bra terreng til jeg kom inn igjen på en tømmervei med dype spor etter skogsmaskiner. Fulgte skogsveien tilbake til gårde. Retur-ruten er absolutt å anbefale selv om jeg ikke klarte å følge stien hele veien.

Starten på skogsveien som fører mot Elsåsfjellet
Utsikt østover fra den flott beliggende tunet på Nordre Elsås
Høyeste punkt på Elsåsfjellet

Turdata ut fra GPS for alle tre turene 27.10.12: 3t20min tidsbruk på 10 km i terreng og ca. 550 hm.