Episk kjøring på Øvre Salen (15.04.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Brusestølen (1,025m)
Ascents Øvre Salen (1,588m) 15.04.2022
Øvre Salen nordøst (1,567m) 15.04.2022

Det var Morten som tipset meg om at Øvre Salen var en ypperlig rando-topp. Jeg og Natasha forsøkte oss på denne tidligere i år, men måtte gi oss på veien grunnet drittvær. Da endte vi opp med skogskjøring sør for Smeddalen, noe som virkelig også kan anbefales.

I dag var det helt andre værforhold. Det var tydeligvis ikke bare vi som hadde fått nyss i at Øvre Salen var godt egnet for rando. Kjettingskifte-lommen langs E16 ved Brusestølen var stappfull av biler. Vi valgte da å parkere på plassen nedenfor hyttene på andre siden av veien. Da vi var tilbake ved bilen etter denne turen fikk vi forresten beskjed om å ikke gjøre dette igjen, da det er privat parkeringsplass.

Fulgte sporene over sørenden av Nedre Smeddalsvannet og videre oppover i skogen sør for Smeddalen. Her nede var snøen begynt å bli "påskete", mao våt. Nedenfor Øvre Salen var det et tørt og fint pudderlag på skaren og dermed nydelige forhold.

En del folk som både gikk opp og kom ned. Natasha gikk direkte opp på den nordøstlige toppen, som også er skikjørernes topp. Jeg gikk videre mot Øvre Salen, som er samlernes topp, og ligger en knapp km i luftlinje litt lenger sørvest.

Jeg presterte å forveksle Nedre og Øvre Salen og var allerede kommet ut på Kjerringtjørni da jeg oppdaget dette. Fikk rettet opp kursen og kom meg opp på riktig topp. Fin utsikt fra Øvre Salen. Gikk nå direkte opp på den nordøstlige toppen, hvor Natasha stod og vinket. Her flekket vi av fellene. Nedkjøringen fra den nordligste knausen var en ren drøm. Her var det bare å gi gass. Synd Natasha skulle reise videre til Rondane i dag. Ellers ville jeg gjerne stått ned dette partiet 2-3 ganger til.

Vi kjørte nå videre ned i skogen. Litt våtere snø, som nevnt, men gode kjøreforhold her også. Morten hadde rett. Denne toppen tilbyr overraskende fin og jevn skikjøring fra topp til bunn og er et perfekt alternativ for de som ønsker en trygg tur i terreng under 30 graders hellning.