Til Skarven i Innfjorden ("Høgsteskarven") (06.04.2022)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Lia i Innfjorden (94m)
Endpoint Lia i Innfjorden (41m)
Ascents Skarven (1,099m) 06.04.2022 12:57
Bilde #1: På seterveien oppover mot Hovdesetra.
Bilde #2: På Hovdesetra.

Det var meldt skredfare grad 3 denne dagen, så vi valgte å legge dagens randonee-tur til Skarven i Isfjorden, også kalt Høgsteskarven, da dette er et fjell hvor man relativt greit kan unngå bratte partier, og dermed også å utsette seg selv for skredfare. Vi kjørte til Innfjorden, og parkerte helt nede ved europaveien, hvor det er anlagt en parkeringsplass der man kan betale for å parkere ved å Vipps'e over et mindre beløp.

Bilde #3: På vei oppover mot en knaus like nordøst for toppen.
Bilde #4: Utsikt fra Skarven mot tindene i øst.

Fra parkeringsplassen går det en grusvei opp til en gårdsbruket Lia, beliggende ca. 50 m.o.h. Veien opp til dette bruket var brøytet, og derfor nesten helt bar; så vi måtte bære skiene til vi var kommet et lite stykke ovenfor bruket, før vi kunne spenne dem på. På ca. 80 høydemeter kunne vi så ta på oss skiene, for herfra gikk det en setervei, som vi kunne følge videre oppover Setdalen (også kalt Stokkedalen). Seterveien var oppkjørt med snøscooter, pluss at en annen skiløper hadde gått i snøscooter-sporene litt foran oss; og skisporene hans var veldig greie og lette å gå i. Denne seterveien skråer riktignok oppover et dalføre der fjellsida er temmelig bratt (> 35 grader), men det er tett skog på oppsida av veien, og det var for lite snø oppe i skogen til at det kunne være noen skredfare der denne dagen.

Bilde #5: På det siste lille partiet opp mot toppen.
Bilde #6: Utsikt mot Skjærvan [1545 m.o.h.] og Mollavsstinden [1340 m.o.h.].

Ved ca. 520 m.o.h. deler veien seg i to, én som går til venstre mot Hovdesetra, og én som går til høyre mot Setsetra. Her stod det i turbeskrivelsen vi hadde lastet ned at man kunne ta rett fram, og sikte seg inn på Skaret mellom Skarven og en knaus litt nordøst for Skarven. Rett fram var det imidlertid en del småskog, så vi endte i stedet med å ta til venstre, og følge skisporene til han foran oss opp til Hovdesetra, før vi tok til høyre oppover fjellsida, og siktet oss inn på det nevnte skaret (se kart med GPS-tracking). Hadde vi tatt til høyre (mot Setsetra) i stedet for til venstre nede ved det nevnte krysset, hadde vi ikke behøvd å gå mer enn 10 eller 20 meter i retning Setsetra, før vi hadde kommet til ei glenne i skogen, der det hadde vært fint å gå oppover (men dette så vi først da vi rant ned igjen). Men hadde det vært veldig mye snø i fjellet her, kunne det vært et poeng å ta oppover her, og ikke gå via Hovdesetra, for å unngå utløpsområde for skred nedenfor henget under toppen på fjellet vi var på vei opp på.

Bilde #7: Utsikt mot Romsdalsfjorden, Sekken og Molde. Trollstolen [1141 m.o.h.] og Blåstolen [1111 m.o.h.] sees til venstre i bildet, Kvitfjellet [833 m.o.h.] sees såvidt ute i høyre billedkant. I det fjerne (like til venstre for Molde by sees Jendemsfjellet [633 m.o.h.] med sin karakteristiske pyramideform.
Bilde #8: Utsikt mot Rødvenfjorden, med Tarløysa [1086 m.o.h.] og Skarven i Skorgedalne [1048 m.o.h.] på høyre side, og Kolåsen [372 m.o.h.] på venstre side. I bakgrunnen sees Skåla [1127 m.o.h.] på Skålahalvøya i Molde kommune, og i forgrunnen sees Romsdalsfjorden og Veten i Rauma [503 m.o.h.].

Været var strålende denne dagen, og utsikten formidabel; og etterhvert som vi kom opp i høyden fikk vi øye på det ene kjente Romsdals-fjellet etter det andre (Bilde #4). Akkurat langsetter topp-plateauet på Skarven hang det en skavel, men ved at vi siktet oss inn mot skaret til høyre for toppen, unngikk vi denne, og etter at vi var kommet opp i dette skaret, fulgte vi bare nordøst-ryggen av fjellet oppover til topps (Bilde #5). Fra toppen ble det enda bedre utsikt i alle retninger (Bilder ## 6 - 10). Vi fikk tatt en del bilder, og plukket fellene av skiene; men det var kaldt der oppe på toppen, så vi satte oss ikke til å spise eller slappe av, men rant i stedet ned igjen så fort vi var klare. Ned igjen siktet vi oss rett inn på krysset mellom Hovdesetra og Setsetra. Når vi nærmet oss dette, møtte vi en hel del andre skiløpere; antagelig folk som måtte vente til etter jobb før de kunne legge ut på tur, i motsetning til meg og dag, som begge hadde fri denne dagen. Videre nedover fulgte vi seterveien samme vei som vi var kommet opp, og når vi kom ned til gardsbruket Lia, rant vi nå et lite stykke videre over jordene, slik at vi kom litt lengre ned enn dit vi hadde gått opp, før vi igjen måtte bære skiene og gå ned igjen til bilen.

Bilde #9: Utsikt mot Åndalsnes og Isfjorden. Kyrkjetaket [1439 m.o.h.] kan sees innforbi Isfjorden.
Bilde #10: Dag omtrent på toppen av Skarven, med en haug med kjente tinder og fjell i bakgrunnen. (For navn på disse toppene, see bilde #4).