Perfekt Første Påskedag på Berdalseken (17.04.2022)  6

Written by Stigun GSM

Start point Smeddalsvatnet parkering (935m)
Endpoint Samme (935m)
Ascents Berdalseken (1,814m) 17.04.2022
Visits of other PBEs Smeddalsvatnet p-plass (935m) 17.04.2022
Eldste datter Line var straks fyr og flamme da jeg dagen før foreslo tur til Berdalseken; "Kongen av Filefjell"(I skarp konkurranse med Suletinden..?) 1. Påskedag opprant med aldeles strålende vær, skulle dette bli den aller fineste dagen denne flotte påsken?
Varmt oppover bratten i starten av Frostdalen, etter hvert ulidelig varmt og diverse "lag" ble snart flekket av. Hardt og fint oppover, med litt styresnø her og der, mange eldre skispor å se, men forbausende få på tur denne strålende dagen.
Blikk stille, og på en varm stein på ca 1400 moh passet det fint med turens første matbit. Selv i "baris" var det skikkelig varmt også her oppe!
Et stykke opp i Frostdalen. Suletinden venstre, Bleia høyre og Høgeloft tilbaketrukket midt i bildet

Først på vel 1500 moh fikk vi øye på toppryggen.
Toppryggen endelig i sikte

Line hadde skikkelig klabbetendens i tørrsnøen i den nordøstvendte snøflanken/breen man skrår opp for å komme til toppen, men ved litt triksing kom det seg.
En fornøyd Line de siste meterne før toppen

En lett bris fra sørlig retning på toppen, men likevel behagelig temperatur selv her oppe over 1800 moh i bare en tynn ullskjorte. Vi tok oss god tid på toppen, og etter en stund ankom en kar som kunne fortelle at han var fra Litauen og som etter en tids opphold i Oslo hadde forelsket seg i norske fjell. Dyktig på nedoverski hadde han tydeligvis også rukket å bli.

Bortsett fra litt varmedis og en lett tilskying i vest var utsikten akkurat så fantastisk som den kan være når finværet slår til på denne kremtoppen.
Ikonisk!
Ikke mindre ikonisk!
Mot Gjendealpene. Besshøe kan også skimtes til venstre.

Litt utfordrende for Line som hadde smale fjellski i øvre del av nedkjøringen med harde snøskavler, men hun klarte seg veldig bra utstyret tatt i betraktning og under 1500 meter eller så slush-snø og bare fryd og gammen.. Traff flere på vei oppover nå, men alt i alt overraskende få toppturister å se på denne fantastiske dagen i fjellet. Kan ikke bli annet enn terningkast seks!
PS-Tror randonne-utstyr klatret et godt stykke opp på Lines ønskeliste etter dagen i dag..

Gratulerer med flott topp..

Written by knutsverre 17.04.2022 22:42

til dere begge! Praktfulle avstandsbilder av Hurrungane!

Sv: Gratulerer med flott topp.

Written by Stigun 18.04.2022 22:33

Tusen takk for kommentar Knut! Skal godt gjøres å toppe Berdalseken 17. april 2022.