Punkt på Grovabreen - Førde, 351/404 (17.04.2022)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Punkt på Grovabreen (1,633m) 17.04.2022
Grovabreen nordvest (1,587m) 17.04.2022
Støylsnova (1,072m) 17.04.2022
Visits of other PBEs Dallheim vinterparkering (470m) 17.04.2022

Det flotte påskeværet fortsatte og da passet det godt med en ny bretopp. Vi fulgte skilt til Dvergsdalen og parkerte på Dalheim vinterparkering. 50 kr i parkeringsavgift som betales med vipps. Her startet oppkjørte løyper innover til sommerparkeringa (Støylsbakken parkering) og videre innover dalen. Vi fulgte løypene til sommerparkeringa som var lettgått med lite stigning og så tok vi til venstre opp en bratt bakke. Masse skispor her. Jeg strevde meg halveis opp i bakken med pulk og så gikk vi inn i bjørkeskogen og fant ett fint sted å slå opp teltet og slo leir for natta. Neste morgen ble Bjørn igjen i leiren for å pleie gnagsår mens jeg la i vei mot Grovabreen. Fulgte veien videre oppover ett stykke til den begynte å flate ut, da var det bare å legge i vei oppover lia mot Støylsnova. Var hardt føre og jeg håpte at sola ville varme snøen opp litt til jeg skulle renne ned igjen. Masse spor oppover så ikke noe vanskelig å finne veien. Tydeligvis en populær påsketopp. Jeg kom opp på ryggen mellom Støylsnova og Tverrfjellet. Måtte av med skiene da jeg nærmet meg toppen for var ett stykke med barmark. Derretter var det bare å følge ryggen bortover Tverrfjellet og Salsegga. Litt mer skyet i dag, men god sikt og lite vind. Var bratt siste biten opp til breen, og ganske hardt, men hadde på helfeller og gikk litt på kryss og tvers så kom meg greit opp på breen. Tok av fellene da det begynte å flate ut og fulgte sporene videre inn og oppover breen, svak stigning opp til Grovabreen nordvest som tydeligvis var mer populær enn selve toppunktet. Her fikk man utsikt sørover også. Det var skispor mot høyeste punkt også. Først litt ned før en veldig slak motbakke til topps. Fulgte disse til selve toppen. Langdrygt å gå, føler en går og går uten å komme nærmere, men plutselig var jeg på toppen av den lille kulen og fikk utsikt til alle kanter. Snønipa som vi var på for ett par dager siden var godt synlig. Ingen andre folk å se noen steder. Brukte ca 3,5 timer opp her. Tok noen bilder før jeg returnerte, og tok en liten snarvei på returen uten å gå innom Grovabreen nordvest. Ellers fulgte jeg sporene nedover, gikk mye sidelengs ned den bratteste bakken for hadde ikke lyst til å miste kontrollen ned der. Gikk innom toppen av støylsnova og herfra og ned var det bra snø å renne i. Traff tre lokale rett før Støylsnova som var fra Sægrov og skulle renne ned der. De gikk masse turer i området og hadde gjort en god innsats for å rydde traser ei skogen for å kunne renne trygt ned. Kom ned til telltet etter i underkant av 5,5 timer på tur. Bjørn hadde laget en kjempefin sittegrop der vi satt og slappet av resten av dagen. Dagen etter var det strålende sol så ble en lat dag i leir. Jeg gikk meg en liten tur på ski uten å ta med gps. Måtte etterhvert pakke sammen og komme oss tilbake til bilen, var ca 1,8 km å gå. Så var det Bergen neste.

Lettgått fra parkeringa og inn til sommerparkeringa
Grovabreen nærmer seg
Den bratteste delen av turen nærmer seg
På toppen av grovabreen
Flott utsikt mot Jølstravannet på vei ned igjen