Gaular: Nova og Blåfjellet fra Senneset (17.04.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Nova (870m) 17.04.2022 10:44
Blåfjellet (967m) 17.04.2022 12:17

Dette ble en særdeles flott morgenrunde. Jeg hadde håpet vi kunne få med Vinjar oppover mot Blåfjellet, men han var ikke helt i form, og da var det ikke noen hensikt å pushe på. Jeg dro derfor av gårde alene, imens Ove og Vinjar koste seg i bobilen med senere frokost.

Parkerte ved tømmeropppsamlingsplass på Senneset. Her tok jeg beina fatt. Møtte snø oppe i den breide grusveien etter bare noen få hundre meter. Snøen var såpass hard og fin å gå på, at jeg beholdt skia på sekken til jeg var kommet et stykke oppi skogen. Her var gamle skispor og også et firhjulingsspor i snøen, som tydeligvis går helt opp til Sinsetstøylen.

Jeg bestemte meg for å gå først på Nova opp den ganske bratte ryggen. Snøen var helt fin å gå på, men skiftet over til hetfeller den siste og bratteste kneika. Her var snøen fortsatt ganske hard.

Flott utsikt fra toppen, her fant jeg også en boks med bok i varden. Den var ikke signert siden august 2021.

Jeg fikk en utrolig flott nedkjøring i fantastisk flott snø fra toppen og i retning Sinsetdalen. Her var jeg litt usikker på om jeg skulle følge gamle skispor som gikk opp i skaret sørvest for Meddalsknausen. Jeg hadde sett for meg en annen oppgang opp et litt brattere skar. Det ble derfor en liten bue i sporet, før jeg endte opp med å følge min opprinnelige plan. Det viste seg å være et godt valg. Her var veldig greit å gå, og jeg slapp unna med litt kortere oppgang.

Jeg sveipet oppom Storefjellet på vei oppover før jeg skrådde over mot Blåfjellet. Har ble det en liten matpause før jeg returnerte på rimelig flott føre ned igjen.

Vel nede ved bilen igjen, møtte jeg opp med Ove og Vinjar. Ove skulle da ta turen på Blåfjellet, mens Vinjar og jeg startet på hjemreisen, med et par timers stopp ved skitrekket i Jølster, der vi fikk en veldig flott stund.

Det var en fin avslutning på årets påskeferie og sesongens første bobiltur med 8 overnattinger og mange flotte opplevelser for oss alle tre.

På vei opp nedre del av nordryggen mot Nova
Nova 870 moh
Flott føre ned fra Nova
Ruta jeg har lyst å gå opp fra Sinsetdalen midt i bildet, det var i dag en god plan
Ser mot Sinsetstøylen
Stigningen opp mot Storefjellet
Storefjellet
Fra Blåfjellet
Blåfjellet 968
Slakt og fint fjellskiterreng ned fra toppen
nedkjøring mot Sinsetdalen, samme rute jeg gikk opp
Flotte forhold
Kosestund for Vinjar og meg i Jølster, Bjørklia skisenter
Fornøyd gutt som ikke var gira på å reise hjem i dag...