Høyanger: Moldurfjellet (15.04.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Nordre Tronvik (60m)
Endpoint Nordre Tronvik (60m)
Ascents Mullurdfjellet (844m) 15.04.2022 11:10

Flott solotur på morgenen. Kjørte til Kyrkjebø fra Nordeide Ferjekai hvor vi hadde overnattet med bobilen. Vinjar og Ove skulle møte meg etter turen på Klevald.

Var spent på snøforholdene oppover. Jeg leste infotavle og der sto det at det var tidvis bratte partier, hvor det var lagt ut tau…! Tok med meg ski og skisko på sekken og brodder i tilfelle det ble litt tråkking i bratt snø, og labbet avgårde i lette fjellsko. Fulgte først en fin grusvei oppover som ved veis ende gikk over til en flott sti oppover skogen. Snøfritt til omtrent 330 moh like før Navaset, hvor det var satt opp en flott Gapahuk. Herfra var det å tråkke videre på snø oppover. Den var heldigvis bærende helt opp til en liten høgde på 500 moh, hvor jeg kunne skimte Kyrkjebøstølen et par hundre meter forann meg. Her var det på med fjellskia. Underveis var det enkelte steder lagt ut taum , men langt fra noe bratt.

Heller ikke videre fra Kyrkjebøstølen var det noe problem. Det var greit å krysse seg oppover i retning Moldurfjellet. Det var mye drønn i snøen, og valgte å holde meg i nærheten av steiner og berg. Her var mange trygge ruter å velge mellom.

Flott utsikt fra toppen. Her var det skispor, helt sikkert fra dagen før, som kom gikk over toppen i retning Blåfjellet. Så ingen andre skispor opp den kanten jeg kom fra, bortsett fra trugespor som gikk opp til Kyrkjebøstølen.

Ganske greit nedrenn mot stølen igjen, og jeg beholdt nå skia på lengre den enn da jeg kom opp. Traff flere trimmere på vei mot Gapahuken på Navaset, som tydelig er et populært turmål.

Dette ble en superfin start på dagen, før Vinjar og jeg etterpå skulle bestige Hustaket sammen.

Fin grusvei oppover fra start
Også fin sti oppover skogen