Høyanger: Hest (13.04.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Brennsetnipi (723m) 13.04.2022 10:48
Hest (1,062m) 13.04.2022 12:37

Denne dagen var det opprinnelig meldt grisevær,men den endte opp mye bedre enn forventet. Kjørte bilen inn mot Breistøldalen og parkerte på en snuplass rett før elva. Her er plass til flere biler. Det var ikke brøytet de siste kilometerne fra Brennsete, men heldigvis var det noen bilspor å følge i den våte og tunge snøen, ellers hadde det blitt en kjedelig anmarsj innover langsmed vatnet.

I starten av turen fulgte jeg et scootetspor som går innover i retning Breidstølen. Jeg valgte å gå over brua og prøve meg rett opp mot ryggen hvor sommerruta går. Her var også noen skispor og fotspor i snøen opp mot en liten fortopp som heter Brennsetnipi.

Det blåste noe innmari oppi høgda, og da jeg startet på bratteste partiet av ryggen, tok jeg skia på sekken og skodde meg med brodder. Det var veldig greit, da det var tidvis isete og hardt i bratteste partiene, iallfall for fjellskia mine. Jeg kunne sikkert hatt på skia siste delen, men tok meg ikke bryet å skifte om. Det føyka skikkelig på toppen, men jeg tok meg allikevel tida til en liten pause under varden før jeg returnerte. Jeg kunne sikkert brukt de breiere telemarkskia i dag, men klarte allikevel å svinge meg nedover igjen rimelig greit det fine skogspartiet mot elva igjen.

En fin og frisk tur. Resten av ettermiddagen og kvelden tilbrakte vi det flotte badeanlegget Høyangerbadet. Det er 3. dagen vi besøker dette badeanlegget denne påska, min andre. Her er skikkelig flott og passe stort :-) Vinjar overrasker stadig med hvor flink han er til å svømme. Han overgår mine crawlferdigheter, det skal være visst og sikkert!

Her går rødmerket rute over brua
Mot Hest
Den lille fortoppen, Brennsetenipi
Ser varden på toppen
Fra Hest
Gode snøføyker i de kraftige vindkasta
Kjekk skogskjøring i åpen skog, fikk til og med satt litt svinger nedover i den litt tunge snøen