Suldal-dag1. (08.04.2022)

Nord for Skute (493m) 08.04.2022
Nord for Skutedalen (491m) 08.04.2022
Vågaheia (595m) 08.04.2022

Tidlig start, kjørte inn igår og overnattet rett over der sti til Kleppvannet starter. Kjørte inn til gården og snakket med en morgenblid bonde. Parkerte ved innkjøring til gården og fulgte traktorvegen opp. Denne utvides nå videre mot Kleppsvannet. På topp av veg gikk vi direkte mot Lånenuten, 582 og deretter til Vågaheia. Lettgått da snøen bar godt, fordel å være tidlig ute.
Skute.
Kjørte videre og parkerte etter Føljesvoll. Fra Føljesvoll skal der være en sti oppe i lia, omtrent der bekken kommer ned. Ikke lett å finne nei, gikk oss fast noen ganger og måtte snu. Men på andre siden av bekken, som ikke er merket på mitt kart, var stien. Bratt, men grei å følge til Skutedalen. Før 420 toppen gikk vi direkte mot Skute, snøfeltene som ennå låg bar godt. Stor varde på Skute, gikk så tilbake til Skutedalen, men på andre sida av 420 topp. Fulgte greit dyretråkk til Skute nord. Samme veg tilbake til dalen, men over nord for skutedal, grønn topp. Fulgte samme sti ut dalen, kom til et tydelig stiskille, tok en sjanse og prøvde den nye, ut mot venstre. God, opparbeidet sti, går først langs bratt fjellveg før den går ned mot Føljevoll gård.,nede på flatmarka er der en nødling som viser startpunkt, ikke lett å finne, og som bonus må du klatre et par gjerder for å komme ut.
Selsnuten.
Bare for å avrunde dagen, parkerte ved båthavna, så det er en god del høydemeter. Tok en snarveg på veg ned, direkte fra traktorveg til havna. Opp og ned på 45min nok nå, på tide å finne et sted for natta.