Tysnes: Hovda (02.04.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Fjellvegen (160m)
Endpoint Fjellvegen (160m)
Ascents Hovda (330m) 02.04.2022 11:53

Etter at turen til Tuvefjellet var unnagjort kjørte jeg til til Onarheim og opp veien som går over øyen til Uggdalseidet. Parkerte litt nord for Onarheimsvatnet der det går en skogsvei oppover. Fulgte denne til jeg kom til stølen Saraselet som var støl til 3 bruk på Onarheim. Derfra tok jeg retning toppen uten sti. Kom inn på en gjengrodd skogsvei et lite stykke før jeg gikk gjennom en grov granskog. Siste del til toppen gjennom åpnere lauvskog. Til denne toppen var det dårlig med sti, trolig mest hjortetråkk og noen hjortejegere som går der om høsten. Traff forresten et par inne i skogen da jeg var på vei ned igjen. Vi ble vist like overrasket over at vi traff på andre på tur her.
Turen var grei den, uten sti, ingen bratte hindringer og ok skogbunn.

Toppen i sikte
toppunktet på Hovda

Ned igjen stoppet jeg opp ved stølshusene på Saraselet. Tipper det ikke er så mange år til de ligger i ruiner. Den ene bygningen er solid bygget med grov laftetømmer men tak og fundamenter er dårlig. Ser ut som eierne har gitt opp å redde bygningene.